SaaS: Is jouw Tech Stack zorgvuldig opgebouwd?
Ieder zichzelf respecterend softwarebedrijf zal vandaag de dag aan zijn klanten vertellen dat hun product een SaaS-oplossing is. Moet ook wel, want wie wil er vandaag de dag nog zware en complexe applicaties die op eigen servers gerund moeten worden?
van webbased naar SaaS
Ieder zichzelf respecterend softwarebedrijf zal vandaag de dag aan zijn klanten vertellen dat hun product een SaaS-oplossing is. Moet ook wel, want wie wil er vandaag de dag nog zware en complexe applicaties die op eigen servers gerund moeten worden? Applicaties die dan ook nog eens beheerd worden door een legertje aan IT-specialisten die voorschrijven aan de business wat er wel en niet kan/mag?|
Das war einmal. Vandaag de dag moeten applicaties volledig in dienst staan van de business. Zo kent iedere bedrijfsdiscipline nu een heel arsenaal aan oplossingen voor een of meerdere problemen uit die discipline. Of het nu gaat om voorraadbeheer, logistiek, productie, verkoop of operations, er is te kiezen uit een heel arsenaal aan SaaS-oplossingen.
Saas in het commerciële proces: De Tech Stack
Een van de belangrijkste systemen waar binnen commerciële afdelingen mee gewerkt wordt (of zou moeten worden) is het CRM-systeem. In de jaren 80 en 90 kwamen de CRM “on premise” systemen op en in 2000 zette Salesforce met hun Cloud Based CRM de aanval in op de gevestigde orde zoals Oracle en Siebel. Salesforce heeft met haar disruptieve model toen de toon gezet en wat toen maar mondjesmaat geaccepteerd werd, is nu de standaard geworden.
Echter, er is nog veel meer gebeurd. Want er is een enorme ontwikkeling geweest in de hoeveelheid beschikbare SaaS-producten voor het commerciële proces. Zoveel zelfs, dat menigeen door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik refereer daarbij aan het prachtige overzicht genaamd Martech 5000 wat inmiddels al bestaat uit meer dan 8000 SaaS-producten. Iedere B2B-organisatie heeft in meer of mindere mate hierin keuzes gemaakt, maar of die bewust gemaakt en gecoördineerd zijn is zeer de vraag. Dat is echter wel noodzakelijk om de beloofde opbrengsten ook daadwerkelijk te realiseren. Want anders creëer je een nieuw probleem en dat is vaak al aan de hand.
Is jouw Tech Stack zorgvuldig opgebouwd of een geknoopte kluwen
In een, twee, drie klikken kun je vaak aan de slag met een willekeurige SaaS-oplossing. Een oplossing is direct voor handen als je een computer en internet hebt. En dat is ook precies wat er gebeurt. We zien een wildgroei en daardoor ook min of meer een dwaaltocht in het land van SaaS, Big data, AI en proces automation.
Een moderne marketeer is volgens de laatste trends volop aan het growth hacken met een veelheid aan SaaS tools zoals Hotjar, Act-on, Mailchimp en Coosto. De sales executive is bezig met social selling via Vidyard en Linkedin Sales Navigator en account based selling met behulp van Vainu, Leedfeeder en Outreach. De commercieel manager is bezig met het opstellen van een KPI dashboard in Qlic en Power BI om te kunnen sturen inclusief een overkoepelend CRM-systeem van Pipedrive om een 360 graden klantbeeld te verkrijgen.
Prachtig allemaal, maar het ontbreekt vaak aan een integrale aanpak die vertrekt vanuit hetzelfde onderliggende bedrijfsdoel: schaalbare groei in plaats van een wildgroei aan applicaties en data.
Problem, Proces, People, Product
Ons 4-P’s model gebruiken we consequent bij onze klanten en het geeft ons goed inzicht in waar een organisatie staat in zijn ontwikkeling en groei en waar de grootste bottlenecks zitten een hoe die op te lossen. De meeste mensen vertrekken heel vaak vanuit wat direct zichtbaar en bruikbaar is; een product of dienst. Prima op individuele basis, maar voor een bedrijfsonderdeel of -afdeling moet je een en ander integraal aanvliegen.
We hanteren dit 4-p model inmiddels een aantal jaren en hebben het omgezet in een bruikbare methodiek: de Tech-Stack audit. We onderzoeken de vier beschreven gebieden en laten zien waar de gaten zitten en hoe deze weg te nemen/op te lossen. In ieder traject wat we bij een klant starten doen wij deze Tech Stack audit zodat we ook echt waarde kunnen toevoegen met HubSpot en je bedrijf snel groeit en kan opschalen.
Wil jij het maximale uit HubSpot halen? Abonneer je op onze nieuwsbrief, volg ons op LinkedIn of neem deel aan onze HubSpot User Days!
Ontdek HubSpot User DaysShare this
You May Also Like
These Related Stories