Ik en een studiegenoot begonnen in de avonduren websites te bouwen. Dat ging goed. Heel goed. Het bedrijf groeide in snel tempo van 2 man op de zolderkamer naar 20 medewerkers in een mooi kantoor in Eindhoven.
Toch begon ik op een gegeven moment aan mijn koers te twijfelen..
Had ik die überhaupt wel? Ja, we groeiden hard. Maar waar naartoe eigenlijk? Dikke omzet, minimale marge en daar al helemaal niet op kunnen sturen. En ja, we deden van alles, maar waar waren we nou echt heel goed in? Het was als sprinten voor blinden. Keihard gaan.
In 2012 gebeurde er iets waar ik slapeloze nachten van heb beleefd. Een grote klant viel plotseling weg en daarmee ook bijna één derde van onze omzet. 20 man op de loonlijst en geen plan B. U kunt zich als collega-ondernemer wellicht voorstellen: het was alle hens aan dek.
Niet veel later kwam Emiel Kanters aan boord, nog steeds mijn compagnon. Samen hebben we een heel jaar uitgetrokken om het bedrijf opnieuw vorm te geven. Een jaar lang intensieve gesprekken met klanten en relaties.
Waar zit hun pijn? Wat kunnen wij voor ze toevoegen? Van buiten naar binnen. Niet zelf iets bedenken en dan maar zien. Daar was ik wel klaar mee.
Dat jaar hadden we nodig om nieuwe route te kunnen bepalen. Dat voelde af en toe erg onveilig want we moesten het oude in de lucht houden en het nieuwe gaan vormgeven. Dat betekende letterlijk ontwikkelen. Oude wikkels af doen en nieuwe omarmen.
Van oude wikkels zoals de sportbonden waarvoor we zoveel jaren hadden gewerkt namen we afscheid. Een markt met weinig geld en groei en dus te weinig potentie, zo ontdekten we. Een moeilijke stap, want je neemt vrijwillig afscheid van omzet. We zijn qua liquiditeit dan ook echt langs de afgerond gegaan.
Omdat we zo van buiten naar binnen redeneren en goed keken naar we vandaan kwamen en wat de markt vroeg ontstond als het ware onze nieuwe koers. Eindhoven is het hart van de Nederlandse B2B en niet geheel toevallig hadden we ook een aantal B2B klanten en relaties waarmee we in gesprek gingen. Zij vertelden ons behoefte te hebben aan een slimmere manieren om hun bedrijf te laten groeien met digitale marketing en sales. Net zoals in de B2C. Daar zagen zij en wij dus ook een groot onbenut potentieel.
Dat was een hele andere propositie dan Webs in al die jaren ervoor had gedaan. Maar wel een kansrijke. Nu nog iets vinden waarmee we dat potentieel wat we zagen konden verzilveren.
Wij kozen ervoor om in zee te gaan met een bewezen oplossing voor dit vraagstuk: HubSpot, Een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf met relatief weinig partners in de Benelux. Rondom dit product is vanaf 2015 het nieuwe Webs opgebouwd.
Het full service internetbureau van toen, dat bestaat niet meer. Webs is getransformeerd tot een Growth Agency van 35 professionals die het commerciële proces optimaliseren met HubSpot. Inmiddels zelfs met een Diamanten status en een NR 2 positie in Europa. Van het oude team zijn nog drie mensen overgebleven, maar dit jaar telden we voor het eerst 100 recurring klanten, openden we ons tweede kantoor in Amsterdam, en is er een prima winstgevendheid.
Mijn advies aan alle ondernemers?
DURF TE KIEZEN. Een wijs man zei ooit: Every battle is won before it’s ever fought. Elke strijd wordt gewonnen voordat hij ooit wordt uitgevochten.
Deze 3 elementen altijd hanteren hier in:
Ik wens iedereen succes met het maken van keuzes.
Dank u wel.
Wil jij het maximale uit HubSpot halen? Abonneer je op onze nieuwsbrief, volg ons op LinkedIn of neem deel aan onze HubSpot User Days!
Ontdek HubSpot User DaysThese Related Stories