Webs | Blog

Een efficiënte B2B marketingstrategie in 3 stappen

Geschreven door Loes Verberne | Nov 5, 2021 6:53:00 PM
We leven in een digitale wereld waarin technologische ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen. Als B2B marketeer is het niet de vraag óf je op de hoogte moeten blijven van de laatste ontwikkelingen, maar hoe. Het realiseren van de marketingdoelstellingen lijkt daardoor steeds meer op het vinden van de weg in een doolhof vol kanalen en boodschappen. Hierbij is het de ultieme uitdaging om de eigen organisatie te overtuigen van marketing als een investering, in tegenstelling tot marketing als kostenpost.

Het optimaliseren van je B2B marketingstrategie is een stap in de goede richting. Je wil uiteindelijk meer leads genereren en een hogere conversie behalen. Van toegevoegde waarde blijven voor de klant is een vereiste. Massacommunicatie, zenden en push-strategieën zorgen vaak niet meer voor het gewenste resultaat; de klant bepaalt tegenwoordig zelf waar, wanneer en op welke manier hij of zij zich laat informeren. Dit aankoopproces vindt tegenwoordig voor een groot deel online plaats. Online zichtbaarheid wordt daarom een onmisbaar onderdeel van de B2B marketingstrategie.

Het aantrekken en genereren van nieuwe klanten is en blijft je doelstelling. Dit is je altijd goed gelukt. Echter, al lang voordat de B2B klant met je in contact treedt heeft hij of zij zich online georiënteerd. Zaak is daarom vindbaar te zijn op het moment dat jouw toekomstige klant online op zoek is naar de oplossing voor een probleem. Het klinkt simpel, maar inzicht verkrijgen in het online gedrag van je toekomstige klant is een vak apart. Want wie is die persoon? Waar ligt hij of zij ’s nachts wakker van? En welke reis legt die persoon af voordat hij voor het eerst in contact treedt met je bedrijf? Het zijn vragen waar vaak onvoldoende over wordt nagedacht en die ten grondslag zouden moeten liggen aan iedere B2B marketingstrategie. Daarom geven we je alvast een simpel driestappenplan dat jou op weg zal helpen naar betere online vindbaarheid.

Stap 1: creëer een buyer persona

Je kent je klant inmiddels aardig goed. Maar hoe zit het met zijn of haar online identiteit? De buyer persona, ofwel het klantprofiel is een semi-fictieve afspiegeling van jouw (ideale) klant. De buyer persona komt tot stand dankzij marktonderzoek, website analytics en het online volgen van de klant. Een veelvoorkomende fout is het overnemen van een (inter)nationaal vastgestelde buyer persona. Neem de tijd om een buyer persona op te stellen die specifiek past bij jouw bedrijf en de branche waarin je opereert. Zo spreek je alleen die mensen aan waar het daadwerkelijk om draait.

Stap 2: breng de customer journey in kaart

Naast het opstellen van een kloppend klantprofiel is het ook verstandig stil te staan bij de weg die deze klant aflegt voor- en nadat hij voor het eerst in contact treedt met je bedrijf. Dit is de customer journey. Welk (online) gedrag vertoont de klant? Hoeveel contactmomenten zijn er nodig voordat een klant er klaar voor is met jou in zee te gaan? En welke boodschap is er nodig om de klant daadwerkelijk aan te spreken? Inzicht in deze gegevens zijn van groot belang om in te kunnen spelen op de manier waarop je het contact met de (toekomstige) klant aangaat.

Stap 3: integreer de buyer persona in de B2B marketingstrategie

Het opstellen van de buyer persona en de customer journey zijn de vertrekpunten voor het optimaliseren van je B2B marketingstrategie. Deze verworven inzichten geven een schat aan informatie die er voor kan zorgen dat je in de toekomst kanalen en boodschappen inzet welke perfect zijn afgestemd op jouw doelgroep. Een perfecte synergie tussen online en offline ontstaat. Zo bereik je de mensen die daadwerkelijk naar jou op zoek zijn, en ligt een positieve en langdurige klantrelatie in het verschiet.

Ik raad je dus aan om zelf aan de slag te gaan met buyer persona's. Onze whitepaper Buyer Persona's zal je daar bij helpen. Ook kun je direct je eigen buyer persona maken met de makkelijke B2B buyer persona tool.