Ten eerste: leads
Een ebook waarvoor mensen een aantal gegevens moeten achterlaten voordat ze het kunnen downloaden levert jou nieuwe leads op. Mits je een ebook schrijft over een onderwerp dat jouw potentiële klant wil lezen, maak je sales blij met die leads. Een win-win situatie.
Ten tweede: leads die je organisatie verder willen leren kennen
Omdat je de bezoeker van het blog verrijkt met waardevolle kennis – vragen op de antwoorden waar hij of zij naar op zoek was. Dit brengt hen dichter bij sales.
Ten derde: lead nurturing
Het ebook zou wel eens dat laatste zetje kunnen zijn die een lead, welke je bedrijf al een tijdje in het vizier heeft over de streep trekt contact op te nemen met sales. Het proces waarbij je je content volgens een goed doordacht plan aan je leads presenteert wordt ook wel lead nurturing genoemd. Houd in gedachten dat het afhankelijk is van de complexiteit en duur van het aankoopproces hoe snel een lead klaar is om te worden overgedragen aan sales.
En ten slotte: thought leadership
Met een ebook werk je aan het positioneren van jouw bedrijf als een expert, misschien zelfs als thought leader in het vakgebied.
We beginnen bij het begin.
In dit artikel ontvang je 20 tips die jou helpen een succesvol ebook te schrijven: een ebook waarmee je gekwalificeerde leads gaat genereren.
Tip 1. Bepaal aan welk product of welke dienst je aandacht wil besteden
Laat, indien nodig, sales meebepalen welk product en welke markt wel wat extra marketing-kracht kan gebruiken.Maak een lijst van deze mogelijke onderwerpen. Zo gaan de leads die je genereert met dit ebook echt bijdragen aan de doelstellingen die sales wil behalen.
Tip 2. Valideer je onderwerpen door te leren van anderen
Exploreer (online en offline) wat er al over dit onderwerp is geschreven; dit helpt jou de content voor je eigen ebook te bepalen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Tip 3. (Her)gebruik eerder gepubliceerde content
Eerder gepubliceerde blogartikelen (of andere vormen van content) kunnen inspiratie bieden voor dit ebook, of zelfs als blauwdruk dienen. Kijk bijvoorbeeld naar de artikelen die goed hebben gepresteerd of die al hoog in Google scoren; dit zijn waarschijnlijk onderwerpen waar de interesse bij je doelgroep ligt. Je kunt dit gestructureerd vormgeven door middel van een content audit.
Vervolgens is het tijd om een keuze te maken in de onderwerpen voor je ebook. Doel is om uiteindelijk een shortlist over te houden met specifieke en relevante onderwerpen. Wat maakt een onderwerp specifiek, en wat maakt een onderwerp relevant?
Tip 4. Beperk je in het aantal onderwerpen dat één ebook beslaat
Produceert jouw bedrijf hoge precisie metaal door middel van additive manufacturing, dan kun je prima een ebook schrijven waarin je uitlegt wat additive manufacturing is en welke kansen dit kan bieden voor klanten in verschillende branches. Een hoofdstuk over hoe dit precies in zijn werk gaat past ook nog prima in dit ebook.
Maar wil je vervolgens etsen, laseren en electroplaten met elkaar gaan vergelijken dan loop je het risico de lezer omver te blazen met een teveel aan informatie. Beperk je tot één hoofdonderwerp: Tip 5 en 6 kunnen je hierbij helpen.
Tip 5. Maak de belangrijkste vraag van je buyer persona leidend in je verhaal
Vertrek met je potentiële klant in gedachten: je buyer persona. Kies één vraag die je buyer persona zou kunnen hebben (kijkend naar diens pijnpunten) en zorg dat deze vraag aan het einde van het ebook in ieder geval is beantwoord. Bijvoorbeeld: wat kan digitaal printen op textiel mijn bedrijf bieden ten opzichte van conventioneel printen? Of: wat zijn de verschillen tussen digitaal en conventioneel printen in de textielindustrie?
Tip 6. Houd naast de buyer persona ook de buyer journey in de gaten
Naast kritische vragen als: wil mijn toekomstige klant dit weten? Waarom dan? Welke pijnpunten en uitdagingen adresseer ik met dit ebook? is het van belang rekening te houden met de timing van je ebook in de aankoopreis van je potentiële klant. Die aankoopreis wordt ook wel de buyer journey genoemd. Bijvoorbeeld: iemand die een ebook download omdat hij meer wil leren over microscopen (awareness fase), is nog niet direct klaar een microscoop op prijs te vergelijken (decision fase). Houd hier rekening mee bij het schrijven van je ebook.
Kun je deze vragen nog niet beantwoorden, dan is het wellicht interessant je eens te verdiepen in de basisbeginselen van inbound marketing. Zo voorkom je dat je een ebook schrijft dat door niemand wordt gedownload omdat het niet specifiek en/of relevant is.
Tip 7. Werk volgens een plan.
Begin niet lukraak met schrijven. Werk volgens een plan. De stappen die je doorloopt bij het schrijven van een ebook zijn in principe hetzelfde als dat van een blog en kunnen je helpen het overzicht te bewaren.
Tip 8. Bied jezelf structuur tijdens het schrijven.
Gebruik daarvoor een methode die voor jou werkt. Je zou bijvoorbeeld eerst de hoofdstukken van het ebook kunnen bepalen. Deze hoofdstukken vormen het geraamte van je ebook. Later zullen hoofdstukken wellicht verdwijnen, opgedeeld worden in meerdere hoofdstukken of juist worden samengevoegd. Helemaal niet erg.
Tip 9. Ken jezelf een deadline toe waarop het ebook af 'moet' zijn
Je zult niet altijd barsten van de inspiratie – laat staan zin hebben om te schrijven – met als valkuil dat maanden later hoofdstuk 1 nog steeds niet af is. Om het ebook succesvol te maken is doorzettingsvermogen essentieel.
Bepaal een deadline waarop je het ebook af wil hebben. Spreek vervolgens een vast tijdstip in de week (of per dag, afhankelijk van je planning) af waarop je gaat werken aan het ebook. Bepaal vooraf aan welk onderdeel je wil werken (en wanneer je tevreden bent).
De tijd van onderzoek doen en informatie verzamelen is voorbij. Je hebt een stapel inspirerende content verzameld welke jou gaat helpen het perfecte ebook te schrijven. Zijn de randvoorwaarden geschetst en de structuur bepaald? Pak dan de pen op, sluit jezelf op in een ruimte waar je door niets of niemand wordt afgeleid (desnoods zonder internet en telefoon!) en begin met schrijven.
Tip 10. Kies een werktitel voor je ebook
Probeer niet direct tot een definitieve titel van je ebook te komen. Daar is het nog te vroeg voor. Geef het ebook wél een werktitel. Dit helpt je continu in de smiezen te houden waar je ebook in de kern over moet gaan.
Tip 11. Begin niet bij het begin van je ebook
Een veelgemaakte fout is te willen beginnen bij het begin van het ebook: de introductie. De introductie is echter het moeilijkste gedeelte van je ebook: op basis hiervan besluit je potentiële klant verder te lezen of niet. Tip: schrijf de introductie pas op het laatst. Kies een hoofdstuk waar je je prettig bij voelt – of waarvan je al de meeste informatie voorhanden hebt – en begin. De rest volgt vanzelf.
Tip 12. Push jezelf tot je minstens halverwege het ebook bent.
Vanaf dan zal het sneller gaan dan je denkt. Lees desnoods de eerste paragraaf van dit artikel (waarom zou je een ebook moeten schrijven?) nog een keer ter motivatie.
Tip 13. Let tijdens het schrijven van je eerste versie niet op details
Voor de perfectionisten onder ons: dit is nog niet het juiste moment om te gaan editen! Niet tevreden met de content? Staar je niet blind op de details. Op een ander moment zullen de juiste woorden je vast weer te binnen schieten. Het proces zal zonder twijfel vertragen wanneer je ieder hoofdstuk vanaf de eerste versie perfect op papier wil hebben.
Tip 14. Schrijf de introductie en conclusie van je ebook
Staat alles in grote lijnen op papier? Gefeliciteerd, het moeilijke gedeelte is voorbij! Schrijf nu de introductie en conclusie van het ebook. Zorg dat de introductie niet vanuit functionaliteit, maar vanuit waarde gecommuniceerd is.
Het ebook is bijna af. Bijna.
Eindelijk is het tijd om de innerlijke perfectionist los te laten op het ebook. Het veranderen, verbeteren en polijsten kan beginnen.
Tip 15. Laat het ebook eerst een tijdje liggen
Denk eens aan je favoriete parfum: na een tijdje ruik je 'm zelf niet meer. De kans is groot dat eenzelfde effect na een tijdje bij je ebook optreedt: je lees de tekst niet meer aandachtig en ziet even niet wat beter kan. Begin daarom niet meteen met het editen van je ebook; laat het een tijdje liggen. Zo kun je er na een aantal dagen weer met een frisse blik naar kijken en ben je in staat verbeteringen aan te brengen.
Tip 16. Laat anderen proeflezen
Laat het ebook gedurende het proces aan verschillende mensen zien. Ze kunnen je verhelderende inzichten geven.
Tip 17. Werk van groot naar klein
Begin altijd groot (bijvoorbeeld: de volgorde van hoofdstukken) en ga op den duur steeds gedetailleerder te werk (spellingsfouten en zinsbouw). Zo voorkom je dat je jezelf al verliest bij de eerste paragraaf.
Tip 18. Sla oudere versies in een apart document op
Bewerk de content in een gekopieerd document. Het zou vervelend zijn als je stukken schrapt en er later spijt van krijgt. 'Killing your darlings' wordt bovendien een stuk gemakkelijker als je weet dat je altijd nog terug kunt naar je vorige versie.
Tip 19. Ga nu nadenken over de opmaak van je ebook
Never judge a book by it's cover. Maar... het oog wil ook wat. Een goed design laat zien dat dit een ebook is waar tijd en moeite in is gestoken. Zorg dat het design bij je huisstijl past en is door te voeren in toekomstige ebooks.
Tip 20. Schrijf de definitieve titel van je ebook
Tot slot: schrap de werktitel en bekroon je ebook met een definitieve titel. Met een goede titel trek je de aandacht (herkenning) én adresseer je een pijnpunt. Bottleneck: dit kan bijna net zo moeilijk zijn als het vinden van een geschikt onderwerp. Hier geldt wederom: brainstorm, schrijf alle titels op die in je opkomen, schrap, maak een shortlist, laat proeflezen, hak de knoop door. Kom je er echt niet uit, kies dan liever voor een veilige, functionele titel dan voor een titel die alles aan de fantasie overlaat.
Je schrijft het ebook niet om indruk te maken op de concurrent (vooruit, een beetje dan...).
Zolang de klant centraal staat, is het succes van je ebook – en dus meer goede leads die je organisatie willen leren kennen – binnen handbereik. Dat doe je met een goede buyer persona. De buyer persona is de basis van iedere goede contentstrategie. Ga daarom zelf aan de slag met de buyer persona tool.