Een kleine daling in je traffic tijdens de migratie hoort erbij, maar dit zou zich redelijk vlot moeten herstellen tot het eerdere niveau. Als de migratie goed heeft uitgepakt en om de juiste redenen is uitgevoerd, zou je traffic al hoger moeten worden dan het eerdere niveau. Helaas gebeurt dit bij veel websites niet, omdat hun search engine optimisation (SEO) per ongeluk is beschadigd tijdens het migratieproces. Gelukkig hoef je maar zes stappen te volgen om je positie in de zoekresultaten te beschermen.
Het auditen van je bestaande website is van cruciaal belang, want zo kun je goed inspelen op de migratie en bijhouden hoe de website na de lancering presteert. Je moet voorafgaand aan de migratie minimaal een crawl van je website uitvoeren om een overzicht te krijgen van al je URL's. Dit is noodzakelijk om na je migratie controles uit te kunnen voeren.
Een volledige audit moet, naast je volledige lijst met URL's, de volgende informatie per pagina bevatten:
Deze audit-items zijn niet alleen handig om te testen of je migratie goed is verlopen, maar helpen je ook te bepalen welke content verwijderd of verbeterd kan worden. Je wilt natuurlijk niet alle content wegdoen, want dat kan leiden tot een slechtere zoekmachine-ranking, maar je kunt dit aangrijpen als gelegenheid om je website onder de loep te nemen.
Welke pagina wordt het meest bezocht? Was dat bewust, en is dat gunstig? Hoeveel maandelijkse gebruikers bezoeken je website? Is dat meer of minder dan vorige maand? Een van de meest voorkomende fouten die je kunt maken, is dat je vóór de migratie geen statistieken hebt bijgehouden. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor het resultaat. Als je niet weet wat je doelstellingen voor traffic, conversie en gebruikersgedag zijn, kun je je migratie ook niet meten.
Het meten en bijhouden van de data van je website stelt je bovendien in staat om te bepalen wat het beste moment is om je migratie uit te voeren. Je moet dit plannen op een moment dat er toch al een daling is in je website-traffic, als een eventueel verlies in uptime de minste impact heeft op je onderneming. Maar je wilt ook dat dit zo goed mogelijk aansluit bij de beschikbaarheid van je team, want je wilt er immers voor zorgen dat er iemand is die de migratie bewaakt en controleert wanneer deze plaatsvindt. We raden aan om een migratie op een dinsdag of woensdag te plannen. Maandagen zijn berucht vanwege de vergaderingen, en op deze manier heb je nog een paar dagen voor het weekend om grote problemen op te lossen.
Een website werkt alleen goed als hij je naar de juiste plaats brengt. Je wilt niet al je tijd stoppen in het migreren van je website om vervolgens te constateren dat je gebruikers steeds weer tegen 404-errors aanlopen. Ruim 73% van de bezoekers verlaat een website onmiddellijk bij een 404-error. In zulke gevallen zijn 301-omleidingen (oftewel permanente omleidingen) een noodzaak, want zij verwijzen je oude URL's naar je nieuwe. Je moet ervoor zorgen dat de noodzakelijke omleidingen klaarstaan om na de migratie te worden geactiveerd. Daarbij is de audit (stap 1) handig om te plannen voor welke URL's dit nodig is.
Dit is alleen noodzakelijk als je wijzigingen aanbrengt in je domein (het introduceren van een subdomein of het wijzigen van je domeinnaam/-extensie), aangezien migratie naar een andere host of een ander platform meestal niet tot andere URL's leidt.
De titel zegt het al. Maak eerst een back-up van je website. Soms gebeuren er dingen die niemand kon voorzien, en dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
Als er iets gewijzigd is in je navigatie- en gebruikersflow moet je, voordat je met de migratie begint, je nieuwe website in kaart brengen. Je wilt niet alleen dat gebruikers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, je wilt ook een gedegen interne linkstructuur. Bij het in kaart brengen van je URL's moet je ervoor zorgen dat de structuur van elke URL consistent is en naar de veilige versie verwijst (dat wil zeggen, HTTPS in plaats van HTTP). Markeer alle verschillen tussen je nieuwe sitemap en de oude, en test of deze paden werken na de migratie.
De laatste stap moet altijd bestaan uit testen. Laat, zodra je website weer live is, de populairste paden door meerdere mensen en op meerdere apparaten testen en controleer om de zoveel tijd nogmaals je volledige URL-lijst. Staan je bedankpagina's nog steeds in je robots.txt-bestand? Is je website snel genoeg? Worden je belangrijkste websitepagina's nog steeds geïndexeerd door Google? Dit is hét moment om jezelf al deze vragen te stellen, en om met de audit uit de eerste stap te controleren of je migratie geslaagd is. Bij twijfel is Google Search Console een geweldige gratis tool om te kijken wat er gecrawld wordt door Google, waar er fouten kunnen optreden en welke optimalisaties je in de toekomst kunt doen.
Het klopt dat website-migratie erg lastig kan zijn en kan leiden tot minder traffic of een slechtere ranking in de zoekresultaten, maar niet als je je aandacht er goed bij houdt. Neem de tijd, analyseer je bestaande data, maak een planning en doorloop de stappen op je gemak. En vergeet niet: geduld is een schone zaak.