Er zijn vandaag de dag honderden CMS-oplossingen beschikbaar. En een CMS als Wordpress, Craft, Drupal, HubSpot of Sitecore kunnen allemaal een verstandige keuze zijn, kijk maar naar de vergelijkingen op G2. Maar als je naar de onderstaande 5 factoren kijkt is er niet maar één waarheid, dit hangt van jouw situatie af.
Wie gaat het CMS gebruiken? En hoe vaak? Dagelijks, wekelijks, maandelijks? Welke andere tools heb ik in mijn marketing tech-stack, hoe goed werken ze samen, en wat zijn de kosten om ze te koppelen? Wat zijn mijn groeiambities? Welk budget heb ik? En wat zijn de opbrengsten?
Een website is een organisch product en is dus nooit af. Je zult altijd wel eens een nieuwe template of een nieuwe module nodig hebben, of een specifiek element willen aanpassen. Heb je flinke groeiambities dan is het belangrijk te kijken naar een CMS dat efficient en schaalbaar is.
Een website is slechts een onderdeel van je volledige (online-)marketingstrategie. In vele gevallen een noodzakelijk onderdeel, maar je kunt het nooit als een los medium zien. Door slim gebruik te maken van koppelingen beheer je al je data in één systeem.
Kijk bij het vergelijken van een CMS goed of dit mogelijk is. Met behulp van plugins en integraties kun je Wordpress bijvoorbeeld overal aan koppelen, en er zijn genoeg ontwikkelaars te vinden die een plugin voor je kunnen bouwen. Maar je zult toch blijven rondspringen tussen al je tools. Lees hier meer over Wordpress vs HubSpot CMS.
Eigenlijk een onderdeel waar je je niet mee bezig wilt houden, maar toch belangrijk om goed over na te denken. Bij enkele CMS systemen ben je zelf verantwoordelijk voor hosting, (veiligheids)updates en onderhoud.
Vaak wordt er vergeten dat je met een CMS nog geen website hebt. Met een template ben je kosteneffectief en snel online, maar dan heb je een website zoals vele anderen. Wil je een website toegesneden op jouw wensen, met serieuze B2B functionaliteiten, dan zul je een ontwikkelaar moeten inhuren, een designer, en als je er echt iets van wilt maken een customer experience specialist, een ux-designer of een copywriter.
In principe kan een Wordpress website bijvoorbeeld minder dan een paar tientjes per jaar kosten, maar denk wel heel goed na of je dan de website hebt die jouw business verder gaat helpen.
In de jaren zijn er eindeloos veel tools gebouwd die het ontwikkelaars mogelijk maakt snel en efficiënt te werken. Je zult als ontwikkelaar bij het bouwen van een website echter meer service-gericht moeten denken, in plaats van feature-gericht. Neem dit dus mee bij je keuze.