Het vliegwielconcept is een door HubSpot bewerkt businessmodel waarin de bedrijfsstrategie volledig om de klantervaring draait. Zo wordt het momentum gecreëerd dat nodig is om vooruit te komen. In de natuurkunde is een vliegwiel traditioneel gezien een wiel dat uitstekend in staat is om energie op te slaan en vrij te geven – en precies zo wordt het gebruikt bij het bepalen van de bedrijfsstrategie. Het vermogen van een vliegwiel hangt echter af van drie factoren:
De klant staat centraal in de strategie. Daar omheen vind je de verschillende afdelingen van het bedrijf. Met dit concept komt er een einde aan het aloude beeld van de bedrijfsstrategie als trechter, waarin klanten puur als resultaat werden gezien, zonder momentum na het moment van aankoop.
Het probleem is dat de klant is veranderd, maar je bedrijfsstrategie is blijven stilstaan. De traditionele business funnel ziet er normaal gesproken als volgt uit:
In het funnelmodel vormen klanten het eindresultaat. Na het moment van aankoop gebeurt er verder niets meer. Dat is een probleem voor de klant van nu, die meer wil dan puur de verkooptransactie ondergaan: klanten willen onderhandelen over wat en hoe er verkocht wordt. Ze willen met je samenwerken. Sla je dit over, dan ben je niet alleen hun interesse kwijt, maar ook kostbare tijd om hen binnen te halen. Ja, je hebt nú het resultaat dat je product of dienst wordt aangeschaft... maar daarmee ben je er nog niet.
In het vliegwielmodel staan klanten terecht centraal in de groei van een bedrijf, omdat zij enorm veel impact kunnen hebben op potentiële klanten, en zelfs op mensen die je merk helemaal niet kennen.
Omdat je andere beslissingen neemt wanneer je je bedrijf vanuit het perspectief van een vliegwiel bekijkt, in plaats van door een trechter. In je besluitvorming draait het niet om de klant als einddoel, maar staat het ecosysteem van je bedrijf als geheel centraal. Dat is essentieel, omdat elk aspect van je bedrijf – elk team, iedere afdeling en elk klantsegment – van invloed is op het geheel. Als marketing en sales bijvoorbeeld niet samen aan een strategie werken om klanten te werven en blij te houden, valt er weinig groei te verwachten van je bedrijf. Wie gaat je merk promoten en op welk momentum kun je rekenen om je vliegwiel te laten draaien?
Volgens HubSpot zijn zowel hun nieuwe vliegwiel-model als inbound marketing van belang, wil een bedrijf groeien. Als je die twee samenvoegt, kom je tot een uitgekiende holistische strategie waarin de klantervaring centraal staat:
Met deze nieuwe vliegwiel-strategie breng je niet alleen al je teams samen om aan gezamenlijke doelen te werken, maar zet je ook blije klanten in voor promotie. Koppel dit aan de kracht van inbound strategieën en automatiseringssoftware zoals HubSpot, en je hebt met het vliegwiel een belangrijke tool in handen om een fikse bedrijfsgroei te realiseren.