Het Digital Maturity Model geeft de huidige digitale volwassenheid van 'online' binnen een organisatie weer op basis van de onderstaande stappen.
Ga meteen door naar de Digital Maturity Scan (in 5 min resultaat)
Het eerste niveau is een 'basic' digitale volwassenheid. De organisatie is online aanwezig: de website geeft informatie over het bedrijf en product of dienst. Er zijn mogelijk social media accounts opgezet. Er is globaal nagedacht over de online marketing strategie en globale doelstellingen zijn op papier gezet. Er worden een aantal statistieken gemeten, zoals het aantal bezoekers op de site en het aantal volgers op social media. Er zijn verschillende losstaande tools die het mogelijk maken bepaalde taken uit te voeren (zoals MailChimp voor nieuwsbrieven, Hootsuite voor social media en Google Analytics om resultaten te meten).
Door te werken aan de online marketing strategie heeft de organisatie al inkomsten uit online gehaald. Deze online marketing strategie sluit al aan bij de bedrijfsdoelstellingen. De website is online vindbaar. Het is tevens de 'poort' naar andere digitale uitingen van de organisatie, welke met elkaar communiceren. De site is ingericht op het genereren van leads. Doelstellingen zijn randvoorwaardelijk en meetbaar geformuleerd. Er is nagedacht over het segmenteren van verschillende doelgroepen en boodschappen worden hierop aangepast.
Er is een heldere online marketing strategie aanwezig. De digitale strategie en koers van het bedrijf zijn één. Er wordt nagedacht over de fase van de klant in het aankoopproces van de verschillende doelgroepen. Kanalen, content, timing en boodschappen worden hierop aangepast. Het optimaliseren van conversie en leadgeneratie staan continu op de agenda. Resultaten worden intensief en volgens richtlijnen gemeten. Tactische doelstellingen worden hier maandelijks op bijgesteld.
Er is een online focus binnen de gehele organisatie. Het bedrijfsmodel volgt de online marketing strategie! Marketing en sales afdelingen werken optimaal samen om doelen te bereiken en de klant centraal te stellen in alle fasen van de sales cycle. Het is namelijk duidelijk in welk deel van de sales funnel een individuele lead zich bevindt. Content wordt vervolgens op basis van gedrag gepersonaliseerd en geautomatiseerd. Kanalen zijn 'cross channel' met elkaar geïntegreerd.
Online en offline waarborgt de organisatie één constante merkbeleving. Er wordt 1 op 1 met iedere individuele (potentiële) klant gecommuniceerd en marketing automation is breed geïmplementeerd. Er wordt real-time geanalyseerd en geacteerd. Dit zorgt voor loyale, trouwe en betrokken klanten. De organisatie is constant bezig met het doorgronden van de klant en hier haar producten op aan te passen.
Aan de hand van de Digital Maturity Scan kun je jouw ranking op deze digitale ladder toetsen. Na het invullen van de scan wordt je digitale volwassenheid bepaald. In denken, doen, cultuur, structuren en technologieën moet het belang van een online marketing strategie helder zijn.
En waar een veranderingsproces plaatsvindt, zijn altijd beslissers en beïnvloeders betrokken. De Digital Maturity Scan geeft zowel beslissers als beïnvloeders binnen de organisatie een instrument om online ontwikkelingen te sturen en de noodzaak van online investeringen te onderbouwen.
Start de Digital Maturity Scan (In 5 min resultaat)
Voorbeeld van het Digital Maturity Rapport
De Digital Maturity Scan meet hoe jouw organisatie scoort op basis van een aantal factoren: strategisch & organisatorisch niveau, de inzet van online kanalen, de klant focus, het doormeten van succes en de onderliggende techniek.
Het rapport bevat handige tips & tricks die jou helpen de volgende stappen te maken in je online strategie. Ga direct aan de slag en verbeter het online niveau van jouw organisatie.