Stapsgewijze gids voor het bouwen van een B2B-website
De nummer één plaats om je klantervaring te verbeteren begint online. Bij je website. Een goede b2b website laten bouwen kan echter overweldigend zijn. Want op welke elementen moet je allemaal letten? En waar kun je het beste beginnen? Bepaal je strategie en aanpak voor een moderne website middels deze zes website stappen - en draag bij aan de resultaten van je business.
De nummer één plaats om je klantervaring te verbeteren begint online. Bij je website. Een b2b website laten bouwen die past bij deze tijd kan echter zo overweldigend zijn, dat bedrijven zich afvragen waar te beginnen. Misschien aarzel je zelf ook nog om te starten met het laten bouwen van een goede website, omdat het traject zo complex lijkt. We hebben daarom een gids met zes eenvoudige stappen ontwikkeld die je gaan helpen je strategie en aanpak te bepalen - en echt bij te dragen aan de resultaten van je business.
- Bepaal een digitale strategie
- Kies het platform voor je website
- Bouw de structuur van je website
- Ontwerp je website
- Maak je content
- Lanceer je website
6 stappen voor het bouwen van een B2B-website
1. Bepaal een digitale strategie
Voordat je iets creatiefs of technisch opstart bij het bouwen van je b2b website, mis het belangrijk een actieplan op te stellen en te begrijpen waarom je bedrijf een moderne website nodig heeft. Je hebt een digitale strategie nodig, die je ontwikkelt aan de hand van het volgende:
Doelgroepanalyse: Je bouwt geen website voor jezelf, maar voor je doelgroep. Ontwikkel daarom je buyer personas en zorg dat je weet wie je doelgroep is, wat de pijnpunten van je doelgroep zijn, hoe ze op zoek gaan naar oplossingen voor problemen en hoe ze online content consumeren.
Concurrentievergelijking: Je leert veel door de digitale kanalen en middelen van je concurrenten te evalueren. Dit betekent niet dat je moet kopiëren wat ze doen, maar je kunt leren van successen en mislukkingen. Welke informatie verstrekken je concurrenten en hoe benaderen ze de doelgroep? Welke lessen haal jij hieruit?
Doelen: Hierna ga je nadenken over je eigen doelen. Wat heb jij als marketeer, sales professional of website manager nodig? Wat heeft het bedrijf nodig? En hoe kan de website hierbij helpen?
Je kunt deze doelen in de begin fase nog algemeen houden, maar zorg
maar pas deze wel aan als je website verder wordt uitgewerkt en je meer te weten komt over de mogelijkheden.
Inzicht in je doelen stuurt de ontwikkeling van je b2b website en zorgt ervoor dat je altijd de tools en software kiest waarmee je ze kunt behalen.
2. Kies het juiste platform voor je b2b website
Als je de strategie fase hebt afgerond en je scherp hebt hoe je je website wilt opbouwen en waarom, volgt past de technologie.
Bekijk eerst of je een websitebouwer (zoals Shopify, Wix of Squarespace) of een contentmanagementsysteem (CMS, zoals HubSpot) wilt gebruiken.
In beide gevallen beschik je over een vrij eenvoudig proces met gebruiksklare templates en uitbreidingen om zonder coderen een b2b website te kunnen bouwen. Ze verschillen alleen in hun beperkingen en kosten.
Websitebouwers zijn meestal een stuk goedkoper dan een CMS en helpen je veel sneller aan een website. Ik raad echter aan te werken met een CMS, omdat je daarmee over veel meer functionaliteiten en integraties beschikt die ervoor zorgen dat je website gekoppeld kan worden aan je marketingtools, CRM etc. En je de doelen die je vooraf hebt gesteld ook daadwerkelijk kunt behalen.
Neem bij het kiezen van een CMS alle belangrijke aspecten voor jouw organisatie mee. Je wilt niet alleen een CMS dat past binnen je budget, maar ook een systeem dat geschikt is qua gebruiksgemak, schaalbaarheid, veiligheid, beschikbare integraties en vereiste functionaliteiten.
Stel jezelf vragen als: moet mijn platform meerdere talen ondersteunen? Heeft het de juiste functionaliteiten? Kan het platform makkelijk gekoppeld worden aan mijn marketing tools? Mijn CRM? Welk type training en support biedt het platform?
3. Bouw de structuur van je website
Wanneer je doelen hebt gesteld, de doelgroep begrijpt en het juiste platform voor jouw organisatie hebt gekozen kun je aan de slag met het bouwen van je website structuur.
De eerste stap is het maken van een wireframe van je website. Welke pagina's heb je nodig en welke structuur krijgt elke pagina? Een tijdrovend proces, omdat je bij het indelen van je site rekening moet houden met je gebruikers en met Google.
Dit betekent dat je website een eenvoudige gebruikersflow moet hebben, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren door de informatie die ze nodig hebben, maar ook dat Google je site gemakkelijk en optimaal moet kunnen crawlen. Houd bij het plannen van je pagina's en content rekening met het volgende:
- Je pagina's moeten op natuurlijke wijze in elkaar overlopen (denk aan het pad dat je gebruikers zullen volgen).
- Elke pagina moet correct worden opgebouwd met HTML-titels (H1, H2, H3, enz.).
- Pagina-url's mogen geen hoofdletters bevatten en moeten zo kort mogelijk zijn.
- Je pagina's moeten intern aan relevante content zijn gekoppeld, zodat een 'web' van content ontstaat.
- Je kunt het beste met mastertemplates werken. Tijdens het uitbouwen van je b2b website hoef je dan geen templates te maken voor elke afzonderlijke pagina van je site.
4. Ontwerp je website
Nu wordt het echt leuk - je gaat je website ontwerpen. Het wireframe voor je website is klaar en goedgekeurd. Vervolgens ga je bedenken hoe je website eruit gaat zien (thema's van websitebouwers of je CMS bestaan meestal uit templates, modules, afbeeldingen en algemene content waarmee je het ontwerp van je website eenvoudig kunt beheren, maar je kunt ook een heel eigen ontwerp maken).
Welk platform je ook gebruikt, en of je nu een thema kiest of alles zelf ontwerpt, neem de tijd om ervoor te zorgen dat je b2b website design je merk weerspiegelt en je doelgroep aanspreekt. Het is essentieel dat je een responsieve website hebt (een site die op alle apparaten correct wordt geladen). Let er daarom op dat je b2b website correct schaalt en dat je alleen webveilige lettertypen en duidelijke afbeeldingen gebruikt.
In de vorige stap heb je de structuur voor elke pagina al gepland. In deze stap werk je die verder uit en bereid je je website voor op het hosten van je content. Zorg er ook voor dat widgets of apps die je wilt integreren, passen bij de rest van je website en merk.
5. Maak je content
Content is king. Deze gevleugelde uitspraak gaat nog altijd op, maar het waarom ervan is veranderd.
Waar het in de beginjaren van het internettijdperk om kwantiteit draaide, gaat het nu om kwaliteit.
Bij het bouwen van je pagina's en het schrijven van je bedrijfsverhaal, informatieve blogs en andere content, moet je denken vanuit het perspectief van je doelgroep.
Waar zijn je klanten naar op zoek? Goed uitgangspunt hierbij is een zoekwoordenonderzoek, dat je inzicht geeft in de onderwerpen waarover je moet schrijven en hoe je dat moet doen. Dit onderzoek sluit aan bij je doelgroepanalyse.
Naast je pagina- en overige websitecontent, moet je rekening houden met de SEO-elementen van je site. Dat is belangrijk, omdat niet alleen je doelgroep, maar ook Google moet snappen hoe je b2b website gestructureerd is.
HTML-headers: Zoals ik al zei moet elke pagina ten minste één H1 HTML-header bevatten met het primaire zoekwoord voor de pagina. Dit stelt Google in staat snel en gemakkelijk te bepalen waar elke pagina op je website over gaat. En hoe die het beste aan gebruikers kan worden weergegeven.
Metatitels en -beschrijvingen: Je metatitels en -beschrijvingen zijn belangrijke samenvattingen van de content van elke pagina. Ze moeten goed zijn, omdat ze twee functies dienen:
- Ze geven Google meer context over de paginacontent en welke zoekwoorden ervoor moeten worden weergegeven
- Ze geven gebruikers meer context over de content van je pagina als ze die bekijken als resultaat in hun favoriete zoekmachine (zoals Google).
Alt-tekst voor afbeeldingen: Alternatieve afbeeldingstekst is verborgen tekst die aan je afbeeldingen gekoppeld is en uitlegt wat de afbeelding weergeeft en hoe de afbeelding betrekking heeft op de content waarin die staat. Deze tekst is belangrijk, omdat het de enige manier is waarop Google kan begrijpen wat je afbeelding voorstelt en hoe die je gebruikers van dienst is.
Snelheid van de site: Zorg ervoor dat alle afbeeldingen kleiner worden weergegeven dan 100 kb en een webveilige indeling hebben (JPG is een standaardindeling).
6. Lanceer je website
Hierna is het tijd om je b2b website te lanceren. Maar eerst: testen, testen, testen.
Laat je website voor de lancering tot in detail testen, door verschillende mensen via verschillende paden, op verschillende apparaten, browsers en zelfs besturingssystemen.
Wanneer je zeker weet dat je website klaar is voor de go-live, houd je je team stand-by voor eventuele problemen tijdens de lancering.
Analyseer en optimaliseer
Net als je sales of marketing activiteiten is ook je website nooit af. Je kunt jezelf een schouderklopje geven voor het lanceren van je website, maar je moet je b2b website blijven analyseren en optimaliseren naarmate je informatie krijgt over je gebruikers en de manier waarop ze je website gebruiken.
Dit is een terugkerend proces, ook omdat je doelgroep en het gedrag van je bezoekers veranderen als je bedrijf zich verder ontwikkelt.
Wil jij het maximale uit HubSpot halen? Abonneer je op onze nieuwsbrief, volg ons op LinkedIn of neem deel aan onze HubSpot User Days!
Ontdek HubSpot User DaysShare this
You May Also Like
These Related Stories