Wat ik nog vaak tegenkom bij bedrijven is dat de keuze voor een CMS wordt gemaakt door technische beheerders, terwijl juist de marketing professionals en sales reps de mensen zijn die moeten werken in het CMS en met de website. Te vaak is de marketingafdeling kostbare tijd kwijt met het inrichten van complexe systemen. Of data en informatie aan het zoeken in een doolhof van technische applicaties en tools. Een content management systeem (CMS) zou jouw business juist moeten ondersteunen met complete inzichten en gemakkelijk beheer.
De vraag die ik graag voor je beantwoord in dit blog: Hoe kun je als marketingafdeling - door je website binnen HubSpot te hosten - bijdragen aan de groei van de business? Als Customer Experience Consultant heb ik voor verschillende soorten bedrijven de inrichting van het HubSpot CMS en website mogen opzetten. In dit blog neem ik je graag mee in de wereld van het HubSpot CMS: wanneer moet je hier zeker niet voor kiezen, en wanneer past het wel bij jouw organisatie. Let’s dive in!
Wanneer moet je HubSpot CMS niet kiezen?
- Zwaar database afhankelijk
Het is goed om vooraf te weten of je zwaar afhankelijk bent van je databases. Wanneer je zwaar afhankelijk bent van je databases is het HubSpot CMS simpelweg niet geschikt. Wanneer is dat dan het geval? Denk aan E-commerce wanneer je veel producten hebt. Ook is het niet geschikt wanneer je uitgebreide productportfolio’s hebt en deze dynamisch wilt filteren.
- Technisch sleutelen aan het CMS
Jouw technische collega heeft het over service-side scripting, server settings en hosting cPanel. In marketingtermen wil dit zeggen dat hij of zij zelf wil sleutelen aan de server-kant van het CMS en de website. Wanneer jouw technische collega controle wil hebben over de instellingen, het CMS zelf wil beheren en hier acties op uit wil zetten, dan is het HubSpot CMS ook geen geschikt pakket. Waarom is dat? Juíst zodat jij als niet-techneut altijd zelf het volledige beheer kan voeren over de website.
Gebruik HubSpot CMS juist wel...
Het HubSpot CMS is interessant voor bedrijven die de website als 24/7 salesmachine inzetten en waar dus de marketingafdeling in de lead moet zijn van de website, en niet de technische afdeling. Met deze verantwoordelijkheid moet de marketeer zelfredzaam kunnen zijn in het managen van de website.
- Voor makkelijk beheer van content
Het HubSpot CMS heeft als voordeel dat je alle content van je website in één geïntegreerd platform kunt beheren. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van verschillende tools. Je hebt natuurlijk je website en met je website wil je acties ondernemen. Hoe je deze acties voor moet stellen: het versturen van een nieuwsbrief, het updaten van je social media, het e-mailen van geconverteerde contacten, het aanzetten van een live-chat op je websitepagina’s, de lijst is eindeloos... Maar je wilt ook inzicht in de performance van je website: hoeveel verkeer je aantrekt, waar welke bezoekers klikken, welke pagina’s goed scoren, etc.
In dit hele ecosysteem gebruik je vaak een leger aan tools. Je hebt MailChimp voor je nieuwsbrieven, InterCom voor je live-chat, en Google Analytics en Semrush voor je traffic-analyse. Allemaal champion tools op een specifiek vlak, en daarom nuttig als verdieping op je tactieken. Het moeilijke hiervan is dat je al deze tools aan elkaar moet knopen.
Als marketeer wil je inzichtelijk maken wat de ROI van jouw activiteiten zijn - jouw website is namelijk een 24/7 sales machine. HubSpot biedt één geïntegreerd platform waar je vanuit één systeem de impact van al je activiteiten kunt inzien en analyseren. Én dus kun je bewijzen dat klik #43 in de voorlaatste nieuwsbrief, dezelfde persoon is die 2 weken geleden via de LinkedIn-post op de website landde, en uiteindelijk gisteren terugkwam om te converteren via het demo aanvraagformulier op de website - en nu een Sales Qualified Lead is. Kortom, je hebt met HubSpot goud in handen, want het is reuze eenvoudig te bewijzen - met customer data in harde cijfers - hoe de marketingactiviteiten bijdragen aan de groei van de business. Elke team lead, manager en directeur will love it.
- Om content te optimaliseren
Op basis van de performance van je website, je formulieren en je call-to-action’s (CTAs) geeft HubSpot je inzicht in de prestaties van die elementen. HubSpot kan zelfs meedenken in verbeteringen voor die elementen.
Om te onderzoeken of een bepaalde pagina beter kan presteren, kun je in HubSpot heel simpel met het toevoegen van een button een A/B test aanmaken. HubSpot zorgt ervoor dat alles technisch klopt, dus je hoeft zelf niet te denken aan het herleiden van verkeer, het aanmaken van sample sizes, of het toevoegen van codes waaruit blijkt wat de A- en B-variant is. Het is zo simpel als een knop publiceren en je bent begonnen met testen en optimaliseren.
- Wanneer je content wilt personaliseren
Het personaliseren van je content houdt in dat je een betere user experience kan bieden. Door te personaliseren kun je namelijk content verpakken op een manier waarop je de lezer rechtstreeks aanspreekt. De cases die je toont, kun je afstemmen op wie de klant is en met welk vraagstuk diegene zit. Doordat HubSpot dat kan achterhalen, en daarmee de beleving kan personaliseren en aanpassen op de bezoeker, creëer je een betere gebruikersbeleving.
Je scoort zo beter, omdat je content beter aansluit bij het vraagstuk van je bezoeker. Denk dan aan een verbetering van het aantal pagina’s dat bekeken wordt, de gemiddelde lengte-sessie van bezoekers en een stijging in het aantal outreaches, zoals een ingevuld contactformulier of een aanvraag van een demo.
Meertalige website in HubSpot CMS
Het HubSpot CMS is ook vriendelijk voor het beheren van een meertalige website. Het is voor een marketeer heel eenvoudig om van eenzelfde pagina alternatieven te publiceren in andere talen. Dat gaat simpelweg door op een knop te klikken en te selecteren om welke taal het gaat. Het gebruiksgemak in HubSpot is dat je vanuit één pagina in het CMS alle taalalternatieven voor die pagina kunt aanmaken en beheren. Binnen die pagina kun je switchen naar de verschillende talen voor een duidelijk overzicht van al je websitepagina’s. Bekijk mijn uitleg in de video.
Waarom is dat nou zo handig? Elke marketeer weet dat een Franse klant andere wensen of argumenten belangrijk kan vinden dan een klant in Engeland. Je kunt dus de website per land aanpassen en zo toespitsen op gebruikersbeleving, cultuur en andere markten. Je kunt door een alternatief aan te maken de inhoud van die pagina aanpassen, omdat het op zichzelf staande pagina’s zijn. Dus waarbij ze in content onafhankelijk zijn, zijn ze in technisch aspect nog steeds aan elkaar gekoppeld - belangrijk voor je SEO. Zo laat je netjes aan Google weten dat diezelfde pagina in een andere taal leeft en onder welke URL die te vinden is.
Hoe bouw je dan met HubSpot CMS een pagina op?
Het is in HubSpot mogelijk om in modules te werken waarbij de website een grote verzameling is van losse bouwstenen. Dus elk element is een onafhankelijke bouwsteen op zichzelf. Denk aan een afbeelding met een tekst, een formulier met een foto, een header, een stuk tekst, enzovoorts. Al die losse elementen kun je naar eigen inzicht op een pagina plaatsen om zo een websitepagina in het HubSpot CMS op te bouwen. Ik laat je in de video zien hoe makkelijk dit gaat!
Door middel van het toevoegen van modules en drag en drop kun je de bouwstenen aan elkaar koppelen zoals je wilt, dus ook de volgorde aanpassen. En binnen de modules heb je de opties om variatie aan te brengen. Denk aan het plaatsen van een video in plaats van een afbeelding, het toevoegen of verwijderen van een link naar een verdiepende pagina of het wijzigen van de achtergrondkleur.
Tip: Voordat je praktisch aan de slag gaat met het opbouwen van een websitepagina is het van cruciaal belang dat je de tactieken en strategie voor je website bepaald hebt.
Let op! HubSpot CMS: extreem gebruiksvriendelijk
De gebruiksvriendelijkheid van het HubSpot CMS is extreem hoog. HubSpot doet er alles aan om het leven van jou, als niet-technisch beheerder van een website, zo makkelijk mogelijk te maken. Dus alle zaken die technische implicaties hebben, zoals het aanmaken van een A/B pagina, het personaliseren van content, of het live zetten van een pagina in andere talen, dat is binnen het HubSpot CMS een kwestie van de optie selecteren, de content erin plaatsen en publiceren. Op de achtergrond vangt HubSpot alle technische implicaties af, zodat je altijd voldoet aan de juiste opzet in code, de richtlijnen voor zoekmachines en een goede performance van je website in laadtijd en gebruikersbeleving.
HubSpot CMS is 100% voor de marketing professional
Het doel van marketing professionals en sales reps is niet om een zo goed presterende website te bouwen, maar om een goed presterende sales-machine te bouwen. Je website is je beursstand die nooit sluit. Je 24/7 sales rep die nooit gaat slapen. Je website kan altijd met je klanten in gesprek zijn om ze te helpen een goede oplossing te vinden.
En omdat HubSpot CMS is gebouwd voor de marketeer en sales professional stelt HubSpot hen centraal in de ontwikkeling van het HubSpot CMS platform. Want zeg nou zelf, jij bent als marketeer de mastermind met de juiste ideeën. Zorg dus dat jij volledig zelfstandig aan de slag kan gaan zonder inmenging van gatekeepers en IT - en dat kan met het HubSpot CMS.
Wil jij als marketeer ook in control zijn van CMS en website?
Als de technische beheerder in jouw bedrijf zich nog altijd bemoeit met het CMS en de website, dan wordt het tijd dat jij als marketeer zelf controle krijgt om zelfstandig te werken met het CMS en de website. Jij bent tenslotte de marketeer met de goede ideeën, dus laat ze dan ook zien!
Gun jezelf een gratis CMS consult. In het consult leer jij of het HubSpot CMS wel of niet bij jouw bedrijf past.
Boek hier jouw gratis CMS consult.