Dit is de letterlijke introductie van een NOVA uitzending uit 1999 over het toen opkomende internet en hoe het Nederlandse bedrijfsleven daar mee omging. Echt leuk om de deskundigen destijds, Vincent Evers met weinig haar en Ben Tiggelaar met bos krullen, aan te horen over wat er beter kon.
Gelukkig hebben een flink aantal bedrijven die in bovenstaand filmpje genoemd worden inmiddels de slag gemaakt, maar ook een flink aantal niet (V&D). Sommige bedrijven hebben digitaal nooit kunnen incorporeren. Anderen hebben flink moeten investeren om online weer een rol van betekenis te kunnen spelen (Bijenkorf).
Wat ons vooral trof, was de analogie die wij zien met de wereld van de B2B vandaag de dag. Voer in plaats van de Bijenkorf of de V&D bijvoorbeeld maar eens www.eriks.nl, www.frencken.nl of www.neways.nl in op de zoekmachine.
Twee bedrijven met meer dan 100 miljoen omzet. Het is duidelijk dat ze iets goed doen, maar zeker nog niet online!
En zij zijn zeker niet de enigen. Heel veel B2B bedrijven die wij vandaag onder onze online marketing-loep nemen hebben nog een wereld te winnen op het net. Zij denken nog te kunnen volstaan met een plaatje en een telefoonnummer, en - vooruit dan - een info@… e-mail adres en de download van een productsheet: het digitale visitekaartje. Kortom, zij nemen B2B marketing absoluut nog niet serieus.
Wij snappen heel goed waarom veel bedrijven nog niet zwaar hebben ingezet op online. De opbrengsten van online zijn voor veel CEO’s en directies onduidelijk. Traditionele sales is wat ze snappen en kennen. Dat levert meetbaar resultaat op, maar juist in het combineren van die twee ligt de kracht. Zet online marketing in om meetbare sales qualified leads te genereren en ga geleidelijk van fase 1 naar fase 4, met als ultieme doel fase 5. Doe de digital maturity scan.
Bijenkorf
Het heeft tot 2009 geduurd voordat de Bijenkorf online echt omarmde. En in 2010 zette de Bijenkorf online ongeveer 35 miljoen om, maakte een groei door van 70% in 2011 en besloot in 2012 te focussen op 7 flagship stores (dit waren er 11) en online. En dat heeft ze geen windeieren gelegd als we de volgende resultaten zien: de Drie Dwaze Dagen-boekjes werden in 2013 3,7 miljoen keer online bekeken, en het Inspiration Magazine had 600.000 online views. De Bijenkorf e-mail nieuwsbrief bereikt 1 miljoen mensen en de Bijenkorf App, die 500.000 keer gedownload is wordt 80.000 keer per week bekeken. Op Facebook heeft de Bijenkorf ruim 600.000 likes, en op Twitter hebben ze meer dan 100.000 volgers.
V&D
– Update februari 2018 –
Toen ik dit blog drie jaar geleden schreef had V&D 325.000 likes op Facebook, 7500 Twitteraars, V&D-online kon tot 21.00 uur bestellingen aan, was 70 uur per week bereikbaar en bezorgde 5 dagen per week. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Coolblue die destijds al tot 24.00 uur bestellingen aannam en dat 7 dagen in de week. V&D was geen online merk en is het – zoals we allemaal weten – ook nooit geworden.
Ik praat graag met je verder hoe we je commerciële proces dusdanig kunnen aanpakken, zodat online een significante rol gaat spelen in het realiseren van new business. Want dan is niet alleen een verandering nodig in de manier waarop je je klanten boeit en bindt via online kanalen, maar vooral ook in de manier waarop je commerciële organisatie (mensen, processen) is ingericht.
Ben je getriggerd geraakt door mijn blog en wil je ontdekken hoe je die eerste stap kunt zetten, laat me dat dan zeker even weten via emiel@webs.nl.