Een Marketing Automation tool kan de organisatie waarvoor je werkt belangrijke voordelen bieden wanneer je één of meerdere van onderstaande doelen voor ogen hebt:
Bij onafhankelijk business software vergelijker G2Crowd worden Marketo en HubSpot tot de 'high performers' gerekend als het gaat om het Marketing Automation platform, gefilterd op 'mid market'.
Daarnaast laat ook TrustRadius, onafhankelijke site met reviews voor bedrijfstechnologie zien hoe het gesteld is met de 'top rated' aanbieders van Marketing Automation software:
Het is dus duidelijk dat zowel HubSpot als Marketo door onafhankelijke reviewers wordt aangeraden als geschikte Marketing Automation tool voor het midden-kleinbedrijf.
Ik heb beide platforms op verschillende assen aan een vergelijking onderworpen en kan het volgende concluderen.
Marketo kent een langere learning curve om mee te kunnen starten. De software wordt duidelijk beschreven als meer geschikt voor marketeers met diepgaandere IT achtergrond, of voor bedrijven waar een IT afdeling aanwezig is. HubSpot staat bekend als gebruiksvriendelijke software waarvoor geen enkele IT kennis vereist is. In onafhankelijke reviews wordt HubSpot als winnaar benoemd als het gaat om easy-to-learn, easy-to-use platform.
Met zowel HubSpot als Marketo kun je zeer prima workflows instellen voor allerlei doeleinden. Marketo gaat hier verder in dan HubSpot. De marketeer met IT achtergrond die echt diep in workflows wil duiken wordt dus blij van Marketo.
HubSpot springt eruit als het gaat om uitgebreide analytics om de voortgang en het resultaat van je campagnes te meten en in heldere rapportages uit te drukken. Volgens verschillende reviews laat Marketo hier nog wat steken vallen. Als je goede rapporten wil uitdraaien heb je al gauw additionele extensies nodig. Lees hier bijvoorbeeld dit blog van Quora over.
HubSpot zet volop in op de ontwikkeling van het Marketing (en Sales) team en wordt hierom in reviews geprezen. Op het blog en in de zeer uitgebreide HubSpot Academy kun je je hart ophalen.
In verschillende reviews wordt benoemd dat het aanmaken van formulieren (om leads te genereren) en landingspagina's van Marketo wat te wensen over laten.
Bij Marketo kun je bundels aanschaffen die aansluiten bij de verschillende doeleinden van marketeers: Lead Management, Email Marketing, Consumer marketing, Customer base marketing en Mobile marketing. Deze bundels kun je apart aanschaffen of combineren. De Lead Management bundel biedt verschillende tiers: Basic, Pro, Elite en Enterprise. Op de website staat vermeld dat de prijs wordt gebaseerd op het aantal contacten in je database. Verschillende reviews laten weten dat de prijzen van Marketo nogal kunnen verschillen op basis van additionele features. De kosten kunnen dus enorm oplopen als je gebruik maakt van add-ons. Prijzen dienen opgevraagd te worden bij Marketo. Ze staan niet op de website vermeld.
Het grote verschil met Marketo is dat HubSpot binnen de zogeheten 'Marketing Hub' alle features aanbiedt. Het CRM van HubSpot staat los (maar is gratis). Daarnaast zijn er nog additionele Sales tools die je los aan kunt schaffen. HubSpot biedt 5 verschillende pakketten: de gratis variant, Starter, Basic, Professional en Enterprise. Op deze pagina staan ze onder elkaar met bijbehorende prijzen. Net als bij Marketo worden de kosten gebaseerd op het aantal contacten in je database. Verschillende reviews van mensen die zich hebben verdiept in de kosten vertellen dat de entry-level prijzen van Marketo een stuk duurder uitvallen dan de Basic prijzen van HubSpot.
De makers van HubSpot hebben de term en filosofie van 'Inbound Marketing' groot gemaakt en het hele Marketing platform is erop gericht om website bezoekers naar je toe te trekken, te converteren in leads en in tevreden klanten te veranderen. Kleine side note: ze zijn in 2018 bezig met de roll-out van het Service platform waar je je huidige klanten nog beter kunt helpen.
HubSpot biedt een eigen CRM (zoals gezegd is deze gratis) en heeft daarnaast integraties met Salesforce, Microsoft Dynamics, ConnectWise, Zoho, Netsuite, SugarCRM en meer. Zie hier alle integraties van HubSpot. Marketo staat bekend om haar goede integratie met Salesforce. Verder heeft Marketo integraties met Microsoft Dynamics, SAP, Netsuite, Oracle, and SugarCRM. Kortom, wat betreft integraties met andere CRM systemen scoren beide partijen goed.
Marketo heeft geen eigen CMS. HubSpot wel.
HubSpot heeft een ingebouwde social media tool waarin je berichten kan posten, inplannen en discussies op verschillende platforms kunt monitoren.
Verschillende reviews van gebruikers op TrustRadius geven opvallend genoeg aan dat de laadtijd binnen de tools van Marketo erg lang is en dat de tool vaak vastloopt.
Zowel HubSpot als Marketo hebben een prima customer support en een actieve community van gebruikers.
First things first: in elk lijstje, en in elk blog waar Marketing Automation platforms voor het MKB worden aangeprezen zijn zowel Marketo als HubSpot vertegenwoordigd. Hier zit je dus in ieder geval goed.
Wanneer Marketo? Ben je IT savvy en deins je niet terug van wat coding/programming, en wil je echt diep gaan met je workflows, dan kun je je hart ophalen met Marketo. Wil je instappen op basic dan staat Marketo echter te boek als duur.
Wanneer HubSpot? Het Marketing Automation platform van HubSpot is overal bekend als de meest gebruiksvriendelijke en all-in-one oplossing voor al je Marketing, Sales en Service activiteiten. Zeker voor het MKB. Je kunt met HubSpot direct aan de slag. Is je organisatie je een grote enterprise dan kun je bij HubSpot tegen een aantal beperkingen aanlopen.
Ik hoop dat ik je weer een stap verder heb gebracht in je zoektocht naar het beste Marketing Automation platform voor jouw organisatie.