Webs | Blog

Inbound 2021: alle product updates op een rij

Geschreven door Sophie Derks | Oct 25, 2021 1:56:00 PM
Van Dharmesh Shah tot Oprah Winfrey en van Yamini Rangan tot Spike Lee. Inbound 2021 zit er alweer op. Enkele dagen VOL ondergedompeld in de wereld van HubSpot waar tienduizenden aanwezigen inspiratie opdoen met elkaar op gebied van zakelijke transformaties. Leerzame keynotes en gesprekken met elkaar zorgde voor mooie learnings en take-aways om je business naar het volgende level te tillen.

Inbound zou inbound natuurlijk niet zijn als er ook stil werd gestaan bij de HubSpot product updates. We hebben dit jaar al enkele schitterende updates voorbij zien komen, maar de product updates die aangekondigd worden tijdens het jaarlijkse inbound evenement zijn net een tikkeltje spectaculairder dan de “reguliere” updates door het jaar heen. Lees snel verder want ik heb ze voor je op een rij gezet.

HubSpot klantportaal

De HubSpot Service Hub is een schitterend onderdeel van de growth suite. Je geeft hiermee de mogelijkheid aan je klanten om feedback te verzamelen. In de vorm van tickets, waarin ze vragen om hulp, ondersteuning of inzichten. En anderzijds door middel van actief vragen om feedback door het uitsturen van NPS enquêtes bijvoorbeeld.

Het missende onderdeel hierbinnen is de zelfredzaamheid van je klanten. Zeker in het geval van tickets is het vaak een one-way-street. Iemand stuurt een ticket in en je organisatie gaat hiermee aan de slag. Tussentijdse updates omtrent deze tickets zijn vaak handwerk. Een reactie terugsturen per mail. En als je een wat ongeduldige klant hebt dan ontvang je vaak berichten waar gevraagd wordt om een status update.

Deze zaken zijn voortaan verleden tijd. Sinds kort is er namelijk een klantportaal functionaliteit toegevoegd aan de Service Hub (op dit moment nog in het BETA stadium). Hiermee geef je jouw klanten ten alle tijden inzicht in de status van alle tickets. Men heeft een centrale omgeving met een overzicht van alle tickets inclusief de communicatie hieromheen.

 

Weg dus met het constante vragen om updates. Ten alle tijden een volledig overzicht met de klantportaal.

Business units

Opereert je organisatie in verschillende business units? Wellicht verschillende (sub)merken die onder de organisatie vallen? Maar wil je tegelijkertijd ook cross- en up-sell kansen blijven signaleren tussen die business units of verschillende merken?

Dan is deze update zeer interessant. Met de nieuwe business unit add-on geeft HubSpot je de mogelijkheid om alle assets binnen HubSpot netjes te segmenteren. Alle landingspaginas, formulieren, emails etc… kun je eenvoudig segmenteren op business unit zodat de portal overzichtelijk blijft. Dit geldt ook voor contact of bedrijfsdata zodat dit gescheiden blijft per business unit, maar je altijd de optie hebt om deze aan meer business units toe te voegen. Bijvoorbeeld in het geval van cross-en-up-sell zoals hierboven beschreven. Daarnaast kunnen rapportages makkelijk gesegmenteerd worden op basis van business units en tegelijkertijd ook over alle business units heen gelegd worden voor het totaalplaatje.

HubSpot payments

Geld! We praten er soms graag over, soms ook niet. Maar het staat vast dat geld een belangrijk onderdeel is van de business. Jouw producten of diensten kosten geld. Simpel.

Op enig moment tijdens de klantrelatie zal het gesprek dus over geld moeten gaan. En dan specifiek de betaling. We kunnen via HubSpot nagenoeg de complete klantreis faciliteren. Van onbekende bezoeker naar lead, in de sales pipeline met een nieuwe klant als “eindresultaat”. En wat bij klant worden hoort is natuurlijk ook het onderdeel betaling. Er zal betaald moeten worden voor de overeengekomen producten of diensten. Via slimme integraties kon HubSpot dit tot op zekere hoogte ook faciliteren, maar deze oplossingen waren nooit echt onderdeel van de HubSpot growth suite zelf.

Tot nu. Met de lancering van HubSpot payments is het mogelijk om ook deze laatste stap in het salesproces in HubSpot op te zetten. Geef je klanten direct de optie om te betalen via creditcard of bankoverschrijving. En uiteraard niet alleen aan het einde van een lang sales traject.

HubSpot payment biedt ook de mogelijkheid om deze opties toe te voegen aan je website. Heb je bijvoorbeeld betaalde content die men alleen mag bekijken na betaling? Perfect voor virtuele events en goederen bijvoorbeeld. Met HubSpot payments kan het nu.

Let wel de HubSpot payment opties zijn op dit moment nog niet heel specifiek gericht op de Nederlandse markt. Verwacht dus niet dat je je (potentiële) klanten een iDeal of Tikkie link kan sturen via HubSpot. Maar wie weet wat de toekomst brengt.  ;)

Sandbox

ABT. Always be testing! Voordat je een gelikte marketing campagne lanceert test je uiteraard alles goed door. Staan alle teksten goed? Afbeeldingen? Linkjes? Daarna klik je op publish en gaan met die banaan! Ook je website kunt je goed testen voordat je wijzigingen publiceert, middels de preview optie of de staging functionaliteiten.. Echter hebben we als HubSpot gebruikers niet direct een omgeving waarin we ook op CRM vlak eens goed kunnen testen. Een workflow om bepaalde zaken te automatiseren binnen je contact database of sales pipeline bijvoorbeeld. Die tests wil je uiteraard niet op je huidige database loslaten. Een klein foutje sluipt er al snel in. En dergelijke zaken zijn niet altijd eenvoudig te herstellen zonder een enorme workload op de hals te halen!

Gelukkig hebben alle Enterprise accounts nu de mogelijkheid om 1 of meer testomgevingen op te zetten. Oftewel de veilige sandbox. Met een druk op de knop maakt HubSpot een kopie van je huidige productie omgeving. Inclusief alle properties, thema’s en templates.

Let op: HubSpot zal geen data zoals klant- of bedrijfsinformatie overzetten van je live portal naar de sandbox portal. Daarnaast is er voor nu ook geen synch optie beschikbaar waarin je bijvoorbeeld die goed geteste workflow weer terug kunt publiceren in je live portal. De verwachting is dat HubSpot hier de komende periode nog wat stappen in gaat maken. Tot die tijd kun je in ieder geval lekker veilig spelen in de zandbak.

Operations Hub Enterprise

Enkele maanden geleden lanceerde HubSpot haar nieuwe Hub. De Operations Hub was geboren. Met de Enterprise variant (vanaf 1 november beschikbaar) hebben data-analisten business intelligence mogelijkheden tot beschikking om nog accurater rapportages op te stellen en data gedreven beslissingen te nemen. Dit in combinatie met de al aanwezige data-synch mogelijkheden met inmiddels meer dan 50+ tools komt die single source of truth wel heel dichtbij!

2022 and beyond!

Met deze updates zet HubSpot grote stappen om organisaties nog beter te laten samenwerken. Zowel intern cross-teams alsmede de samenwerking tussen je klanten, leveranciers en partners. Denk ook zeker niet dat HubSpot nu stil zit en het wel goed vindt zo. Er staat nog veel meer op de rol in 2022!