Belangrijke vermelding: HubSpot biedt vier verschillende tiers aan binnen de Marketing Hub. Hieronder geef ik een korte beschrijving. Wil je weten wat de features zijn per tier, dan verwijs ik je liever door naar deze pagina.
Voor een uitgebreid overzicht van alle HubSpot features het beste deze pagina bezoeken. Dan krijg je een overzichtelijke pagina te zien zoals op de afbeelding hieronder.
Naast de onmisbare features per tier heeft de HubSpot Marketing hub ook zeer veel handige add-ons:
HubSpot Starter add-ons:
HubSpot Professional add-ons:
HubSpot Enterprise add-ons:
De kans is natuurlijk groot dat je al een legacy van systemen hebt, zoals een CRM of ERP systeem. HubSpot houdt hier rekening mee door vele integraties en koppelingen mogeljk te maken met tools en apps in HubSpot Connect: HubSpot Integrations & Applications Marketplace.
Denk aan Salesforce en Microsoft Dynamics, maar ook aan bijvoorbeeld Zapier, Surveymonkey of Shopify. Een overzicht van alle integraties kun je hier vinden.
Omdat je naar mijn mening op die pagina niet van elke feature een heel duidelijk beeld krijgt van wat elke feature precies inhoudt, licht ik de belangrijkste hieronder toe, inclusief screenshots van de tooling.
HubSpot heeft een eigen Content Management Systeem (CMS) waar je je website-pagina's kunt maken en managen. Dit neemt bij Marketeers hoofdpijn weg, want je kunt zelf je pagina's aanpassen, zonder tussenkomst van IT. Dit is een add-on. Hier kun je meer lezen over de HubSpot website add-on.
Voor de Inbound Marketeers die potentiële klanten met content naar zijn kanalen wil trekken is een zakelijk blog onmisbaar. De blog-feature van HubSpot kon dan ook absoluut niet ontbreken in het genereren van meer traffic en leads. In het blog maak je gemakkelijk auteurs aan en deel je het blogs desgewenst in volgens verschillende talen.
Wat ik zelf erg prettig vind aan de HubSpot blog-feature is dat je precies kunt zien hoe je blog er in de pagina uit gaat zien. Ook kun je in een Draft-modus werken, waardoor je heel gemakkelijk je eerste versie kunt delen met anderen. Collega's kunnen opmerkingen plaatsen welke je vervolgens heel snel kunt verwerken. Je blog is echt zó gepubliceerd.
Wanneer een interessant persoon je website of blog bezoekt wil je natuurlijk niet dat ze je website verlaten voordat ze zich kenbaar aan je maken. Je wilt dus zoveel mogelijk Call-to-actions (CTA's) aanbieden: letterlijk: een oproep tot actie. Je kunt deze CTA's zeer overzichtelijk groeperen op basis van de Marketing-campagne waar ze bij horen. Per CTA kun je inzien hoeveel weergaven en klicks er zijn geweest.
De landingspaginas is natuurlijk 'where the magic happens'. Hier ga je de juiste website-bezoekers converteren in leads. Welk aanbod je ook doet – of dat nu een whitepaper is, een aanmelding voor een event of een offerte-aanvraag – in HubSpot kun je je hart ophalen. Je kunt vooraf verschillende templates bouwen of gebruik maken van de vele templates die HubSpot rijk is. Je kunt dus meeliften op de kennis die HubSpot heeft van een landingspagina die geoptimaliseerd is voor conversie.
Wat is een landingspagina zonder formulier? Een cruciaal onderdeel, want je wil precies de juiste informatie vragen om je prospects beter te leren kennen. Maar je wil ook niet te véél vragen stellen: hetgeen je aanbiedt moet in verhouding staan tot de hoeveelheid informatie die je van iemand mag vragen. Het is een prettige feature van HubSpot waarmee je velden in het formulier zelf kunt aanmaken en in- en uit je formulier kunt slepen (drag and drop). Per formulier kun je aangeven wie er een notificatie moet ontvangen wanneer iemand het invult.
Ontdek of de features van HubSpot voldoen aan jouw specifieke eisen. Vraag bij ons een (vrijblijvende) Demo aan:
Deze HubSpot Marketing feature mag ook zeker niet ontbreken bij de digital savvy marketeers. Je kunt de verschillende accounts koppelen (bedrijfsaccount en persoonlijke accounts van je collega's), berichten opstellen en in één keer plannen. Verder zit er een reporting tool in die je vertelt hoe goed je berichten het doen en kun je belangrijke accounts vanuit HubSpot monitoren. Interacties op LinkedIn of nieuwe volgers op Twitter: HubSpot geeft alles overzichtelijk weer.
Natuurlijk wil je van de leads die je verwerft via je website, blog en andere kanalen belangrijke informatie kunnen inzien. Want: hoe is die ene lead voor het eerst met je organisatie in contact gekomen (Source)? Welke website pagina's heeft hij of zij bezocht (Activity)? Welke zaken heeft hij of zij gedownload (Form submissions)? En ga zo maar door. Dit is cruciale informatie om leads te managen en lead nurturing toe te passen.
Een onmisbare HubSpot feature die onlosmakelijk is verbonden met het (gratis!) HubSpot CRM. Kortom: één overzicht van al je leads en klanten.
Wat heb je aan al deze mooie HubSpot Marketing features als je niet kunt meten en analyseren wat het oplevert? Voor je website-verkeer en andere belangrijke Marketing kanalen kun je overzichtelijke dashboards instellen.
Dit gaat van hoog-over (bijv: traffic, leads, klanten) naar specifiek (bijv: prestaties van campagnes) tot specifiek (bijv: prestaties van blogs). Alles wat je als marketeer wil weten om je baas en andere collega's te overtuigen van je ROI van je inspanningen zit in HubSpot.
Het mag natuurlijk geen Marketing Automation tool heten zonder slimme features om manuele handelingen te automatiseren. Dit is waar de workflows om de hoek komen kijken! Onderstaande voorbeeld is een zeer simpele workflow. De mogelijkheden in de feature van HubSpot gaan vrij ver.
Je kunt op basis van specifieke triggers (Iemand heeft een whitepaper gedownload, E-mail geopend, Website pagina bezocht, et cetera) een workflow in werking zetten. Mits goed vooraf over nagedacht (content en context gaan hand in hand!) kun je ontzettend veel mensen in beweging krijgen en verder door de Sales funnel leiden met workflows.
E-mail is not dead! Sterker nog, het is springlevend. Ook met deze HubSpot Marketing feature kun je je hart ophalen. Op basis van verschillende E-mail templates bouw je Marketing E-mails die een boodschap krachtig overbrengen (Voorbeeld 1), of juist zeer persoonlijke E-mails zonder al te veel poespas (Voorbeeld 2).
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Ontdek of de HubSpot features aan jouw specifieke eisen voldoen.
Webs is de #1 HubSpot Elite partner van Nederland. Onze HubSpot experts bieden dan ook een vrijblijvende HubSpot Demo aan. Wil je ontdekken wat de Marketing features jou precies kunnen bieden, en of ze voldoen aan je eisen?
Dan stellen wij voor jou een op maat Demo samen, waarin we stap voor stap samen met jou door de tool lopen.