Hartstikke mooi, die hoge user review scores van HubSpot, maar marketeers laten nog veel kansen liggen om met HubSpot en hun eigen kennis en kunde meer waarde toe te voegen in het gehele commerciële proces binnen de eigen organisatie.
Een marketeer heeft met HubSpot nu het instrument in handen om de rest van de commerciële organisatie mee te nemen in de inbound methodiek. Je moet dan wel je marketing only bril afzetten en de customer centricity bril opzetten. Voor sommige marketeers erg welkom maar voor andere wellicht nog een brug te ver.
HubSpot heeft de afgelopen jaren goed geluisterd naar haar klanten en nu niet alleen het versnipperde marketing landschap gebundeld in slimme en handige functionaliteiten, maar het gehele commerciële proces. Of beter, als je vanuit de klant vertrekt, de gehele customer journey.
Naast de Marketing Hub kun je nu, met als basis het volwaardige HubSpot CRM, de Sales Hub, en de Customer Service Hub de totale klantreis perfect vormgeven in één en hetzelfde platform. Zeker in combinatie met meer dan 300 integraties met externe applicaties zoals Eventbrite, Salesforce, en bv Outlook. En al deze Hubs hebben dezelfde intuïtieve interface en handige functionaliteiten in zowel app als desktop –That’s awesome! Zou het Amerikaanse HubSpot zelf zeggen.
HubSpot kwam erachter dat sommige overijverige en technisch handige marketeers hele functionele websites bouwden op basis van de landingspagina functionaliteit in de Marketing Hub. Ook al was er vanaf 2012 een beperkt CMS in HubSpot beschikbaar, maar weinigen vonden hun weg hierin. Dit omdat dit CMS slechts zeer beperkte functionaliteiten kende, amper verschillend in de landingspagina functionaliteit.
Toen Webs in 2015 begon met het helpen van klanten bij het optimaliseren van hun commerciële proces bleven wij voor wat betreft het bouwen van nieuwe websites voor klanten nog ver uit de buurt van HubSpot. Sterker nog; het kon gezien de wensen van klanten niet eens!
Nu zijn we 5 jaar verder en vandaag de dag bouwen wij enkel en alleen nog websites met het CMS op het HubSpot platform. Niet omdat we geen andere keuze hebben, maar omdat het zoveel scheelt voor ons. En belangrijker nog, voor onze klanten. Het is bijna een criminele daad om onze klanten op een ander CMS een website te laten ontwikkelen.
Het schakelen tussen bijvoorbeeld een Wordpress site, een bijkomende hosting partij, het internetbureau met de specifieke Wordpress kennis en dan nog HubSpot is verleden tijd. Alles onder een dak met eenzelfde look en feel.
3 jaar geleden nog waren er enkele agencies die nog rond toeterden dat als je voor HubSpot Marketing Automation zou kiezen je je website ook in HubSpot zou moeten maken. Dat was een dikke leugen maar vanuit hun standpunt gezien wel een begrijpelijk argument om klanten voor iets anders dan HubSpot te bewegen. Want wie wil er nu zijn website helemaal vernieuwen als hij/zij voor HubSpot kiest. Dat is de reinste kapitaal vernietiging. Je baas ziet je aankomen. Ik wil aan marketing automation gaan doen voor 10.000 euro, en, by the way, onze vorig jaar ontwikkelde website, die met veel moeite en pijn tot stand is gekomen moet ook nog even vernieuwd worden a la 25.000 of 50.000 euro. Koek Koek!!
Vandaag de dag stellen wij dat we 99% van al onze klanten uitstekend kunnen bedienen met het HubSpot CMS. Nog geen 100% maar dat is binnenkort wel mogelijk gezien de roadmap die het management van HubSpot aan ons gepresenteerd heeft. Het CMS van HubSpot kan iedere vergelijking met Joomla, Drupal, Sitecore, TYPO3 en andere zonder meer doorstaan. Je moet dan wel met een andere bril gaan kijken naar CMS-en in het bijzonder.
Bij CMS keuzes komen wij nog te vaak door IT afdelingen gedreven keuzeprocessen tegen. Er worden nog steeds heel wat requirement lijstjes opgesteld die voor meer dan de helft bestaan uit technische requirements. Dat is jammer want de keuze voor een CMS zou wat Webs betreft nooit door IT bepaald mogen worden. Nu zal IT ook nooit stellen dat zij die keuze alleen maken, maar in veel gevallen voeren zij wel regie op dit keuzeproces. Niet vreemd gezien een CMS in het verleden onderdeel uitmaakte van het lokale IT landschap, want het moest wel controleerbaar en beheersbaar blijven.
Echter, vandaag de dag is een modern CMS systeem veelal een cloudoplossing en moet het in plaats van controleerbaar en beheersbaar juist schaalbaar en flexibel zijn. Dit om de vragen in de markt op te lossen/te beantwoorden middels een multichannel approach want de customer journey staat centraal. Kortom, een keuze voor een CMS vandaag de dag zou een business driven proces moeten zijn. En daar waar wij business zeggen, bedoelen we niet de productgedreven managers maar de customer driven manager die de klantreis als vertrekpunt nemen.
Stel dat je je kernwaarde “de klant centraal” echt zou bezigen, dan kom je niet snel tot de keuze van een CMS systeem die vanuit technisch perspectief excellent zijn. Dit omdat een klant het niets kan schelen waar iets in gemaakt is, waar het op een server staat, of het makkelijk koppelt op je ERP systeem of anderszins.
Dat is een Inside-Out approach. Bij een Outside-In approach spreek je dan ook niet meer van een Content Management Systeem maar een zogenaamd Customer Engagement Platform. Daarmee kun je over alle customer disciplines zoals marketing, sales en customer service de klant het beste helpen en dat is precies de visie die HubSpot uitdraagt – Grow Better.