Het stond al een tijdje op de planning: de overstap van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Google heeft aangekondigd dat vanaf juli 2023 Universal Analytics property's geen data meer zullen verzamelen. Met de introductie van Google Analytics 4 heeft het platform een grote sprong voorwaarts gemaakt. Wil jij nou ontdekken hoe Google Analytics 4 kan bijdragen aan jouw digitale strategie? En beter nog wat de gevolgen zijn als je niet meegaat met deze verandering. We vertellen je in dit blog graag meer hierover.
Wat is GA4 en wat is het verschil met Universal Analytics?
Wat is het verschil tussen GA4 en UA?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google's analysetool voor websites en mobiele apps. GA4 verschilt van Universal Analytics (UA) door het event-gebaseerde model te gebruiken. Dit model registreert specifieke acties van een gebruiker op de website of in de app, waardoor het gedrag van gebruikers nauwkeuriger kan worden geanalyseerd. Daarnaast maakt GA4 gebruik van machine learning-technologie en biedt het meer mogelijkheden voor integratie van gegevens van verschillende platforms en apparaten, zoals desktop, mobiel en tablet. Tot slot verdwijnt ook de ‘bounce-rate’. Hiervoor is de engagement rate in het leven geroepen. De engagement rate zegt meer over de betrokkenheid van websitebezoekers: In plaats van naar sessies te kijken, waar geen interactie plaatsvond, wordt er nu juist gekeken naar sessies waar wel interactie is. Kortom, GA4 is een krachtige tool voor het analyseren van gebruikersgedrag en het optimaliseren van marketingactiviteiten.
Cookieless Era
Sinds de aanscherping van de AVG-wetgeving in 2018 is bepaald zoekgedrag en het verzamelen van persoonlijke gegevens niet meer toegestaan. Dit maak UA niet meer future-proof als het gaat om privacywetgeving. Er worden geen IP-adressen meer opgeslagen en GA4 maakt steeds meer gebruik van anonieme data, zonder het gebruik van cookies.
Door deze veranderingen gaan we steeds meer naar een cookieless era, waarin machine learning technieken voor meer dataverrijking gaan zorgen. Zo worden bijvoorbeeld voorspellingen gegeven over afhankelijke klanten, omzet, producten en andere belangrijke data. Daarnaast wordt cross-channel/platform/device tracking steeds belangrijker, wat betekent dat jij meer inzichten krijgt in gebruikers over verschillende apparaten en platformen (desktop, mobiel, tablet, etc).
Wat zijn de voordelen van GA4 op langere termijn?
Welke inspanningen komen bij de overstap kijken?
De overstap van UA naar GA4 kan enige inspanning vergen. Dit heeft te maken met het feit dat GA4 een andere aanpak gebruikt voor het verzamelen en analyseren van gegevens in vergelijking met UA. Het starten met meten van bezoekers en conversies is de belangrijkste eerste stap. Je moet opnieuw ervoor zorgen dat er data en conversies binnenkomen in het platform. Rapporten uit de UA werken niet meer in GA4, waardoor de rapporten opnieuw moeten worden ingesteld. Ten slotte moet je de gehele nieuwe structuur van GA4 leren begrijpen.
Wat zijn de langetermijnvoordelen van GA4?
Er zijn een aantal voordelen die GA4 met zich meebrengt op lange termijn:
- Diepere inzichten in gebruikersgedrag - Door verbeterde analysefuncties krijg je diepere inzichten in het gedrag van gebruikers. De nieuwe functies bieden mogelijkheden voor betere segmentatie, waarbij specifieke groepen gebruikers getarget worden en waarbij de interacties nauwkeuriger geanalyseerd kunnen worden. Ook wordt de levenscyclus van de klant in kaart gebracht en worden touchpoints geanalyseerd om de klantreis te optimaliseren. Ten slotte maakt GA4 gebruik van een gebeurtenis gedreven aanpak in plaats van sessies. Je kunt hiermee gedetailleerdere informatie verzamelen over de interacties van de gebruikers.
- Cross-device tracking - GA4 biedt meer mogelijkheden voor cross-device tracking. Dit betekent dat je kan zien hoe de gebruikers gebruik maken van jouw websites of apps op apparaten, zoals mobiele apparaten, tablets en desktops. Cross-device tracking kan je helpen bij het ontvangen van een vollediger beeld van de gebruikers en het gedrag daarvan, zoals bij het verbeteren van het data-driven attributiemodel (dat meet welke kanalen bijdragen en hoeveel procent) en bij het ontwikkelen en optimaliseren van de remarketing campagnes.
- Nieuwe functies en mogelijkheden - GA4 biedt vernieuwde en nieuwe mogelijkheden die binnen de UA niet beschikbaar zijn. Deze nieuwe mogelijkheden hebben betrekking op meer flexibiliteit bij het definiëren van doelen, de mogelijkheid om bepaalde aangepaste gebeurtenissen in kaart te brengen en de mogelijkheid om machine learning toe te passen om verbeterde inzichten te krijgen.
- Verbeterde integratie met Google Ads: GA4 is op dit moment beter geïntegreerd met Google Ads & Google Search Console ten opzichte van de eerdere versies van Google Analytics. Het biedt je meerdere mogelijkheden om campagnes en advertenties te optimaliseren en gerichter te retargetten. Dit alles kan leiden tot hogere conversies. Een aantallen verbeterde retargeting mogelijkheden zijn:
- Cross-platform retargeting;
- Machine learning retargeting;
- Doelgroepopbouw;
- Event-based retargeting.
Wat als je niet overstapt naar GA4?
Voor jou is het belangrijk om de juiste analyse tools te gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van de gebruikers op de website en van de effectiviteit van de marketingcampagnes. Universal Analytics is op dit moment de meest gebruikte analysetool om daadwerkelijk deze inzichten van webdata inzichtelijk te maken. Door het opstellen van verschillende privacywetgevingen mogen niet alle datapunten meer opgeslagen en vrijgegeven worden. Om die reden is GA4 in het leven geroepen en verdwijnt UA. Als je niet overstapt naar GA4 ga je achterlopen in de digitale race. Per 1 juli 2023 zal UA geen data meer verzamelen. Dit zorgt er dus als het ware voor dat je geen nieuwe data-inzichten binnenkrijgt. Hieronder worden enkele problemen besproken die jij kan ervaren als je niet overstapt naar GA4:
- Beperkte ondersteuning: Gezien het feit dat UA verdwijnt, biedt UA ook geen ondersteuning meer qua data-analyse. Dit is een nadeel voor jouw bedrijf, omdat je bedrijf mede dankzij data-driven decision making flink kan groeien;
- Nieuwe functies: GA4 biedt nieuwe functies die UA niet biedt, zoals gebeurtenissen gebaseerd op geavanceerde machine learning-modellen en verbeterde ondersteuning voor cross-device tracking (het volgen van gebruikers op meerdere aparaten). Door niet over te stappen naar GA4, ga je belangrijke kansen missen op het gebied van het verkrijgen van gebruikersgedrag en marketinginspanningen;
- Gebrek aan toekomstbestendigheid: Zoals hierboven is vermeld is UA al enige tijd op de markt en zal het na 1 juli niet meer worden ondersteund. Door nu over te stappen naar GA4, ben je toekomstbestendig en klaar voor de veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van web- en data-analyse;
- Het verlies van historische gegevens: Het is belangrijk om te beseffen dat GA4 een volledig nieuwe trackingcode heeft, wat betekent dat historische gegevens uit UA niet automatisch worden overgezet. Als je niet overstapt naar GA4, verlies je de mogelijkheid om historische gegevens te vergelijken met nieuwe inzichten en trends.
Al met al is het noodzakelijk om de overstap naar GA4 te overwegen om het meeste uit je webanalyse te halen en toekomstbestendig te zijn. Alleen op die manier kan je concurrentie voor zijn op het gebied van webanalyse. Hoewel het overstappen misschien een extra inspanning vereist, kan het op de lange termijn aanzienlijke voordelen opleveren.
Waarom zouden Hubspot gebruikers ook GA4 moeten gebruiken?
Als gebruiker van HubSpot kan het toevoegen van Google Analytics 4 (GA4) aan je marketing stack veel voordelen bieden. Hoewel HubSpot een uitgebreide set aan analysetools biedt, is het gebruik van GA4 een goede aanvulling op jouw marketingstrategie. Hier zijn enkele redenen waarom HubSpot-gebruikers ook GA4 moeten gebruiken:
- Diepere inzichten in het gedrag van bezoekers: GA4 biedt uitgebreidere inzichten in het gedrag van je bezoekers dan HubSpot Analytics;
- Het geeft je toegang tot informatie over hoe bezoekers interacteren met jouw website, inclusief klikken, scrollen, paginaweergaven, conversies en meer;
- Directe koppeling Google producten, zoals Google Search Console, Looker, Google Ads en Google Optimize. Door de directe integratie met andere Google producten worden datapunten specifieker weergegeven;
- Meerdere analytics-tools gebruiken geeft je een completer beeld over de data.
Heb je hulp nodig bij het inrichten van GA4?
Hopelijk heb je ingezien waarom het nodig is om over te stappen van Universal Analytics naar GA4. Maak deze overstap zeker vóór juli 2023, maar wees slim en maak de overstap vandaag nog.