Webs | Blog

E-mailmarketing voor B2B belangrijkste marketingkanaal

Geschreven door Loes Verberne | Mar 24, 2022 2:04:00 PM
Email marketing doet het goed. Nog steeds. Ook in B2B. Voor de vierde keer op rij werd deze marketingmethode verkozen tot belangrijkste online marketingkanaal...

Lees het recentere bericht over e-mailmarketing in 2021.

Binnen online marketing is email marketing het oudste en belangrijkste vakgebied. Dit jaar verhoogt 33 procent van de bedrijven het budget voor email marketing, ook in B2B. En voor 73 procent gaat email marketing dit jaar een nog belangrijkere rol innemen. Dit zijn zomaar wat conclusies uit het onderzoek E-mail Benchmark 2017 van e-Village.

De E-mail Benchmark 2017 bestaat uit cijfers en e-mailratio’s van meer dan 3,5 miljard emails en ruim 17.000 campagnes van 750 online spelers uit Nederland. De research is aangevuld met kwalitatief onderzoek onder Nederlandse marketeers.

Het onderzoek bewijst eens te meer de kracht van email marketing in B2B. De mailings in de B2B markt doen het namelijk beter dan de e-mails die op consumenten zijn gericht. Het onderzoek is erg handig voor email marketing consultants die hier hun voordeel mee kunnen doen en hun email marketing strategie daarop aanpassen.

B2B-mails scoren beter op relevantie, worden vaker geopend en profiteren van een hogere click rate. Zo’n 30 procent van de B2B-mailings wordt geopend. Voor B2C is dat percentage 22,84 procent. De click rate van B2B-mailings is 5,23 procent, terwijl dat bij B2C gemiddeld 3,45 procent is.

De belangrijkste email marketing doelen

Waar leadgeneratie vorige jaar nog het hoofddoel was van de meeste email marketeers is dat dit jaar het genereren van traffic naar de website. Het verhogen van het aantal websitebezoeken is voor het merendeel van de ondervraagden het belangrijkst. Op de tweede plek staat service verlenen, hiermee wordt het aftersales proces of het informeren van klanten bedoeld.

Het stimuleren van verkoop (cross selling of herhalingsaankopen) staat op de derde plaats, gevolgd door branding. Pas op de vijfde plaats staat leadgeneratie.

Marketing Automation blijft net als vorig jaar de grootste uitdaging voor de marketeers.

Email marketing blijft voor B2B de belangrijkste online marketing tool

Email marketing doet het goed. Nog steeds. Ook in B2B. Voor de vierde keer op rij werd deze marketingmethode verkozen tot belangrijkste online marketingkanaal. Ruim 94 procent(!) van de ondervraagden vond deze techniek belangrijker dan SEO (45 procent), SEA/Adwords (39 procent) en social media (25 procent). Een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar.

Dat mailings erg belangrijk zijn, blijkt wel uit het budget dat ervoor uitgetrokken wordt. Zo’n 33 procent van de ondervraagden verhoogt het budget dit jaar. Circa 66 procent van de bedrijven handhaaft het bestaande budget en bij slechts 6 procent van de bedrijven wordt minder geld besteed aan emailmarketing. Gemiddeld geeft men ongeveer 10.000 euro uit aan deze marketingmethode.

"Zo'n 33 procent van de bedrijven verhoogt het budget voor email marketing"

62 procent van de email marketeers wordt op de conversie ratio beoordeeld. De click rate staat met 60 procent op een goede tweede plaats, gevolgd door de open rate met 51 procent. De ROI staat met 25 procent relatief laag.
Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat de mobiele telefoon en tablet de desktop voor het eerst verslaat. Het openen van mailtjes gebeurt dit jaar vaker op een smart phone dan achter de computer. In B2B worden emails nog wel vaker op de desktop geopend.

Het verschil is minimaal, maar de desktop wint het van de smart phone. Nipt. Zo’n 54,22 procent van de gebruikers opent mailing op de mobiele telefoon, terwijl 45,78 procent digitale post op de computer opent.