Webs | Blog

Een nieuwe website - hoe overtuig je het management?

Geschreven door Samyon Jonas | Dec 6, 2021 6:40:00 PM
Als je doelen steeds worden verhoogd, maar de budgetten niet, heb je het moeilijk. Als marketeer word je ongetwijfeld geconfronteerd met situaties waarin je het management om meer budget moeten vragen om je website te updaten of te vernieuwen...

Als je doelen steeds worden verhoogd, maar de budgetten niet, heb je het moeilijk. Als marketeer word je ongetwijfeld geconfronteerd met situaties waarin je het management om meer budget moeten vragen om je website te updaten of te vernieuwen. Gelukkig hoeft dat geen lastig gesprek te worden en heb je alle benodigde data voor een goed voorstel binnen handbereik.

Niet alle tekenen dat je website aan een update of nieuwe versie toe is, zijn overtuigend voor het management. Maar als je websiteproblemen kunt koppelen aan omzetverlies, ontevreden klanten of een teruglopend marktaandeel, heb je goud in handen. Daarom hebben we een top 5 opgesteld van methoden om het management mee te krijgen in je plannen voor een vernieuwde website

1. Voer een concurrentievergelijking uit

Een van de rapporten die het management zal aanspreken, is een concurrentievergelijking. Als je kunt aantonen dat je concurrenten in hun website hebben geïnvesteerd en verkeer en leads genereren die anders naar jouw bedrijf zouden zijn gegaan, moet het voor je management geen probleem zijn om je een hoger budget te geven. 

Vergelijk hiervoor de statistieken en analyses van je belangrijkste concurrenten met elkaar en met je eigen website. Hoe scoren ze in zoekopdrachten? Hoeveel verkeer genereren ze naar schatting per maand? Gebruiken ze marketingautomatisering voor lead-nurturing? Gebruiken ze chatbots om klantsupport te automatiseren? Zijn hun conversiepaden eenvoudig en effectief? Weerspiegelt het design van hun website de uitstraling van hun merk? De antwoorden op deze vragen onderbouwen je suggestie dat een update van de website noodzakelijk is. 

2. Zet de huidige prestaties af tegen bedrijfsdoelen 

Op basis van een concurrentenvergelijking kun je dieper ingaan op je eigen website en daarover zoveel mogelijk informatie verzamelen. Als er voor je website doelen zijn afgesproken, kijk dan in hoeverre die worden behaald. Vergeet niet dat je website een tool moet zijn voor je marketing- en salesteams. Als de site geen verkeer genereert, leads converteert of nurturet… wat doet hij dan voor je bedrijf? 

Je kunt dit rapport gedetailleerd bekijken aan de hand van specifieke KPI's. Een nuttige KPI is bounce rate. Hieruit blijkt de eerste indruk die gebruikers hebben van je site en welk percentage besluit om door te gaan met hun bezoek. Een hoge bounce rate duidt op onderliggende problemen. Misschien duurt het laden van je website te lang, of misschien word je weergegeven in zoekopdrachten voor de verkeerde zoekwoorden en is je content niet relevant voor het verkeer dat je genereert. Of misschien is je design gewoon verwarrend. Wat de reden ook is, ze benadrukken allemaal de noodzaak van een serieuze update van je website. Andere interessante KPI's zijn:

  • Verloop van bezoeken
  • Gemiddelde tijd op de site
  • Aantal gegenereerde leads

3. Identificeer obstakels en de impact ervan op de omzet 

Als je een oudere website hebt, is die waarschijnlijk gebouwd met een verouderd systeem dat lastig is bij te werken. Contentmanagementsystemen bestaan al lang en veel bedrijven werken nog steeds met speciaal gebouwde websites die ze niet zelf kunnen aanpassen. Alleen al voor het toevoegen van een nieuwe banner of het updaten van content hebben ze deskundige hulp nodig. Hun site is daardoor steeds logger en onoverzichtelijker geworden, met pagina's die niet helemaal af zijn en het conversietraject van gebruikers blokkeren. Een modern contentmanagementsysteem, zoals HubSpot, kan dit voor je oplossen. Het laat iedereen zonder kennis van coderen snel en effectief updates uitvoeren, zodat je website moeiteloos up-to-date blijft.

39% van de mensen stopt een websitebezoek als afbeeldingen niet of te langzaam laden, en 38% stopt als de content/lay-out niet aantrekkelijk is (bron). Uitstraling en gebruiksgemak zijn essentiële elementen die in orde moeten zijn. Gebruikers hebben nu eenmaal geen zin in onoverzichtelijke content die ze niet onmiddellijk begrijpen. Je moet het denkwerk voor ze doen door het traject te vereenvoudigen en ze de juiste weg te wijzen. Investeren in je website als geheel en identificeren van alle esthetische en technische obstakels is dan ook van vitaal belang. Vooral omdat deze een enorme impact op je inkomsten hebben. Het is belangrijk om je website te controleren op een of meer van de onderstaande foutieve elementen: 

  • Niet-responsief design (niet geoptimaliseerd voor mobiel)
  • Gebroken links (als je veel 404-fouten krijgt)
  • Afbeeldingen die niet of maar gedeeltelijk laden
  • Pagina's die langzaam laden

4. Bekijk zoekmachinerankings

Welke zoekwoorden target je? Word je voor een of meer van je zoekwoorden weergegeven op de eerste pagina's van Google? En als dat zo is, zijn die zoekwoorden dan relevant voor het genereren van kwaliteitsverkeer? Worden concurrenten voor belangrijke woordgroepen hoger weergegeven? Deze vragen moet je stellen wanneer je zoekmachinerankings bekijkt.

Als je geen organisch verkeer genereert, of geen hoogwaardig organisch verkeer, zijn de content en structuur van je website aan een update toe om je aanwezigheid in zoekresultaten een boost te geven. Denk eraan om sterk te benadrukken dat organische resultaten, na de initiële kosten voor het updaten van je website, gratis en oneindig zijn.

5. Analyseer je leadgeneratie 

Kun je leads vastleggen? Als dat zo is, converteer je op dit moment dan leads? Je hebt alleen iets aan je website als die prospects in een nurturing-trechter leidt. Dus als je op dit moment geen leads kunt vastleggen of als je website geen leads genereert, is het tijd voor gerichte optimalisatie.

Als je niet over een manier beschikt om leads vast te leggen, moet je call-to-actions implementeren die gebruikers ertoe aanzetten hun contactgegevens achter te laten bij je bedrijf (denk aan klikbare links, knoppen, landingspagina's en formulieren). Als je leads wel kunt vastleggen, maar geen contacten genereert, moet je kritisch naar de content van je website kijken. Waarom lukt het je niet bezoekers over te halen hun gegevens achter te laten? Wat kun je veranderen? Informeer je bezoekers over de voordelen van je product of service? Heb je hun pijnpunten benoemd en naar je oplossing verwezen? Denk eraan dat je het gesprek met prospects op hun eigen niveau moet voeren en ze dan door support, informatie en ervaring naar conversie moet leiden.

Je hoeft niet al deze rapporten en analyses op te nemen in je managementvoorstel, maar aarzel niet om de data die je ter beschikking staat uitgebreid te analyseren. Houd er rekening mee dat het management waarschijnlijk oplossingen wil horen. Benadruk daarom de problemen, zodat er een gesprek ontstaat over wat die problemen kan oplossen. Investeren in je website is investeren in je bedrijf. Als je dat goed doet, kan dat tot exponentiële groei leiden.