In samenwerking met MT/Sprout - Wie wil groeien, kiest voor een crm-platform dat meebeweegt. Maar belangrijker is dat je een systeem kiest wat ervoor zorgt dát je groeit.
Wat is CRM? Een CRM-platform is een instrument dat gegevens van bestaande en potentiële klanten bijhoudt én combineert. Het stroomlijnt kortgezegd de commerciële processen in je bedrijf en moet dus ook overal ingenesteld zijn. De verschillende afdelingen halen op één centrale plek hun gegevens en gebruiken die op hun manier om de verkoop te boosten, service te verlenen, aankoopgedrag te voorspellen of meer klanten te werven. Wanneer een klant op de website of in een database een bepaald product zoekt, kan een goed werkend CRM-systeem aan de juiste afdelingen signalen sturen om actie te ondernemen. Dat versoepelt de transactie tijdens het aankoopproces, jouw medewerkers kunnen immers contact opnemen voor feedback en klantenbinding.
In de afgelopen jaren zijn CRM-systemen steeds beter geworden: gericht op groei, efficiëntie, intelligentie en productiviteit. Maar wat zijn nu eigenlijk gerenommeerde platforms in die wereld van customer relationship management?
Er zijn veel CRM-aanbieders, maar de bekendste is waarschijnlijk Microsoft. Een klassiek merk: vrijwel iedereen is ermee opgegroeid, kent de (basic) interface en het wordt nog steeds wereldwijd gebruikt. Microsoft richt zich ook op CRM – hoewel het niet de core business is – en kocht in de afgelopen jaren meer dan 240 bedrijven op, waaronder ook Dynamics en Navison. Twee CRM-instrumenten (hoe kan het ook anders!), maar wel twee instrumenten die in de basis niks te maken hebben met Microsoft. En dat gaat op den duur wringen. Er zit echt wel innovatie bij Microsoft, maar niet op de afdeling CRM.
Voor de al wat meer toegewijde gebruiker is daar Salesforce. Een partij die de wereldprimeur had: de eerste cloudoplossing voor CRM-systemen. Maar hoewel hun groei eerst nog voortkwam uit gedurfde keuzes en geslaagde innovaties, gaat Salesforce nu geen daadwerkelijke zakelijke confrontatie meer aan via hun product. De groei komt nu voort uit het steeds maar opkopen van andere partijen en Salesforce verwordt nu eveneens tot een soort rommelige zandbak vol loshangend zand.
Grote partijen zijn dus niet altijd ideaal. Gelukkig is de CRM-wereld er één van innovatie en groei. Er zijn ook kleinere partijen die meedenken.
Freshworks heeft ongeveer 50.000 klanten over de hele wereld. Een cloudgebaseerde partij die zichzelf niet alleen als gebruiksvriendelijk, maar ook als veelzijdig in de markt zet. Wordt geroemd om de makkelijke besturing en frisse look. Vandaar ook ‘Freshworks’. Werkt erg intuïtief en kent een hoge tevredenheidsgraad van een 8,4. Vooral in het midden- en kleinbedrijf populair door goede customer service en ‘easy instap’.
Zoho heeft meer dan 100.000 gebruikers over de hele wereld. Net als Freshworks een CRM-partner die uitstekend schaalbaar is en zeker kleine partijen voordelig kennis laat maken met een CRM-systeem. Je betaalt namelijk per aangesloten gebruiker. Het aanbod is breed, het is ook erg gebruiksvriendelijk en je kunt met Zoho bestaande systemen makkelijk met elkaar integreren. Wel is het zo dat er vanwege het brede aanbod soms een lastige keuze moet worden gemaakt tussen de functionaliteiten. Wordt in reviews aangewezen als één van de oorzaken waarom kleine bedrijven zo duidelijk en goed in de markt kwamen te staan.
Dé CRM-tool met de beste reviews en gebruikservaringen is HubSpot. Meer dan 100.000 B2B organisaties zijn er klant. HubSpot biedt een compleet pakket en één van de hoogst gewaardeerde CRM-systemen in de branche. Het is bovendien uitstekend in te zetten voor kleine bedrijven die groot willen worden, omdat HubSpot CRM eenvoudigweg meegroeit.
Wat je ook kiest: neem de tijd om je te oriënteren en schakel de hulp in van gecertificeerde experts waar nodig.