Onderstaande landing page is zorgvuldig in stukjes gehakt. We nemen deze landing page als voorbeeld. Hoe zorgen de stukjes samen voor succes?
Een goede landing page moet vrijwel direct alle twijfel wegnemen of de bezoeker zich op de juiste pagina bevindt. Herhaal in de H1 titel daarom (een deel van) de naam van het downloadable offer. Dankzij de toevoeging dat het aanbod gratis is springt deze titel direct in het oog.
Degene die op je landing page zit heeft op de call to action geklikt omdat hij werd aangesproken in een bepaalde 'pijn'. Waar worstelt hij mee? Wat houdt hem tegen bepaalde doelen te halen? In tegenstelling tot de H1 titel is het bij de H2 titel aan te raden deze pijn aan te spreken. Probeer functionele taal tot een minimum te beperken.
Bovendien is het stellen van een vraag erg sterk. Het dwingt de lezer kritisch over zijn eigen situatie na te denken.
De tekst die volgt ondersteunt de H2 titel en gaat dieper in op het probleem - en waarom je dit probleem op zou willen lossen. Leg in deze sectie van de landing page wederom de nadruk op het beschrijven van de algemene pijn: social media heeft geen impact op de inkomsten van de organisatie, terwijl het bij een juiste inzet meer traffic en kwalitatieve leads oplevert!
Nu is het pas tijd voor functionele taal. Maak ruimte op de landing page voor een nieuwe alinea waarin je dieper ingaat op de voordelen van het te downloaden aanbod. Houd het wederom kort.
"Social media is no longer a luxury. It's a necessity" springt absoluut in het oog. Plaats eventueel een quote of statement (bij voorkeur contrasterend) die als elevator pitch voor het aanbod dient.
Een absolute best practice voor je landing page zijn bullet points die de inhoud en/of de voordelen van het te downloaden aanbod beschrijven. Bullet points:
Deze sectie van de landing page moet bevestigen wat de ontvanger krijgt in ruil voor zijn gegevens. De inhoud van dit stukje moet eventuele twijfel wegnemen (wat ik ga lezen is echt van waarde) en maakt de lezer hongerig naar meer (zij weten iets wat ik niet weet).
De afronding van de tekst moet absoluut tot actie aanzetten. Herhaal kort het belangrijkste doel dat de ontvanger voor ogen heeft: degene die dit E-book download zal niet alleen beter worden in social media marketing maar zal bedrijfsdoelstellingen gaan halen. Wie wil dat nu niet?
Sluit vervolgens af met actiegerichte werkwoorden als: "download, leer, ontdek, zie, transformeer."
In het tweede deel optimaliseer je de landing page zodat alle elementen op de pagina er samen voor zorgen dat de prospect het aanbod download en zijn gegevens achterlaat.
Spreid je winkansen; maak het mogelijk voor de lezer deze landing page te delen met collega's of relaties. Persoonlijk vind ik het sterker als de social sharing buttons pas op de volgende pagina (de bedankpagina) geplaatst worden, omdat deze buttons alleen maar afleiden.
Benut deze ruimte door je logo en bedijfsnaam te plaatsen.
Het is van essentieel belang dat de bezoeker op de landing page in een lead converteert. Daarom zul je zo min mogelijk afleiding op de pagina moeten geven. Verwijder alle buttons die er voor kunnen zorgen dat de ontvanger weg-navigeert van de pagina.
Maak het aanbod, indien mogelijk visueel op de landing page. Door de afbeelding van het boekje kan de ontvanger zich direct een beeld vormen van hetheen hij gaat ontvangen. Dit maakt het tastbaar en neemt eventuele twijfel weg. Bovendien verhoogt een goed design de waarde van de landing page.
Het formulier is duidelijk aangemerkt met een titel die aanzet tot actie: download your guide!
Het formulier op de landing page is van essentieel belang: hier gaat de daadwerkelijke actie plaatsvinden. De lengte van het formulier hoort in lijn te staan met de waarde van het aanbod en de fase van het aankoopproces.
Fase in het aankoopproces: je wil iemand die op het punt staat zijn gegevens voor het eerst bij je achter te laten niet afschrikken met een te lang formulier. Dat voelt bijna als het zetten van een handtekening!
Een bezoeker die zijn naam, E-mailadres en wellicht bedrijf prijsgeeft op de landing page geeft al zeer waardevolle informatie. Wanneer diegene die op een later moment weer iets wil downloaden kun je om aanvullende informatie vragen.
Waarde van het aanbod: het prijsgeven van je gegevens doe je niet zomaar. Voorkom daarom teleurstelling en stem de lengte van het formulier af op het aanbod dat diegene in ruil krijgt.
Vraag bijvoorbeeld, in ruil voor een simpel top-of-the-funnel E-book niet teveel gegevens. Echter; iemand die hoge mate van activiteit vertoont en een demo van je product aanvraagt bevindt zich duidelijk een stuk 'lager' in de funnel. Het vragen van een telefoonnummer of functie (rol in de organisatie) is hier wel gepast.
Over het algemeen kun je op de landing page om de volgende gegevens vragen:
Top of the funnel
Bottom of the funnel
Het liefst wil je op regelmatige basis content toesturen om de nieuwe lead verder door de funnel te leiden. Plaats daarom een box om in te schrijven voor de nieuwsbrief of blog updates en vul het vinkje vooraf al in.
De button moet absoluut opvallen en tot actie aanzetten. Zorg voor een contrasterende kleur die in het oog springt.
Tevens kun je op de landing page elementen toevoegen die het aanbod versterken.
Wat ontbreekt op deze pagina zijn testimonials van klanten of lezers die het E-book waarderen. Denk bijvoorbeeld aan:
Een goede testimonial geeft een gevoel van urgentie (ik wil de boot niet missen). Door middel van testimonials kun je bovendien bouwen aan vertrouwen, door een belofte te doen dat het te downloaden aanbod van waarde is.
Mensen willen graag zeker weten dat de inhoud van hetgeen ze gaan downloaden waardevol is. Je kunt de eerste pagina's van het aanbod dus in de vorm van een preview aanbieden.
Iedereen neemt content op een andere manier tot zich. Je kunt dus overwegen de beschrijving van het aanbod en/of de testimonial in een video te verpakken.
Wanneer iemand al eens eerder zijn gegevens heeft achtergelaten en nu weer terugkomt op een andere landing page is het zeer sterk als je diegene persoonlijk begroet met smart formulieren.
Smart formulieren vullen de reeds opgehaalde gegevens van de persoon vooraf in. Ook kan er meer personalisatie in de tekst worden toegepast.
Zie hieronder een voorbeeld van een van onze landing pages waar mijn gegevens al zijn ingevuld. De drempel om alleen mijn telefoonnummer nog maar in te vullen is hierdoor een stuk lager.
Schroom niet om gewonnen awards, partnerships of hoge scores uit tests te laten zien. Dit geeft wederom het gevoel dat je een partij bent die men kan vertrouwen.
Maak eventueel ruimte op de landing page voor contactgegevens van een accountmanager. Plaats hier ook een foto bij, dit geeft direct het gevoel dat je met een echte persoon te maken hebt. Zorg dat er niet op deze contactgegevens doorgeklikt kan worden die wegnavigeren van de landing page.
Tip: de Marketing en Sales software van HubSpot helpt je uitstekende landing pages te maken die qua look en feel volledig aansluiten op je huidige website.
Natuurlijk heb je niet altijd een designer of webbouwer tot je beschikking die de landing page kan optimaliseren, maar tekstueel kun je ook al veel kleine aanpassingen doen die de conversie aanzienlijk verhogen.
Zorg er altijd voor dat je voor ogen hebt welk doel je wil behalen en tot wie je spreekt. Wanneer je waardevolle content aanbiedt die mensen op een natuurlijke manier naar je site trekt (een inbound marketing- of pullstrategie) is de landing page slechts een formaliteit.
Veel succes bij het maken van een landing page die gaat zorgen voor kwalitatieve leads waar sales gelukkig van wordt!